وي افزود: با گسترش تبليغات و شناساندن اين هنر به مردم، ميتوان نسبت به ارتقاي جايگاه گارگري در داخل و خارج از کشور اميدوار بود.
ابراهيمي با اشاره به اينکه پيشرفت تاريخي اين هنر به سه دوره سلجوقي، مغول و صفوي تقسيم ميشود، تصريح کرد: هر يک از اين دورهها داراي مکاتب مختلفي چون اصفهان، هرات- بخارا، قزوين و شيراز است.
ابراهيمي ادامه داد: در دوره معاصر نيز هنرمندان بسياري در اين رشته فعاليت دارند که اغلب آنها در تهران و اصفهان مستقر هستند.
وي افزود: در گذشته، هنرمندان، بهدعوت اميران و شاهان در مکاني جمع شده و آثاري را پديد ميآوردند که امروزه اين آثار در موزهها نگهداري ميشود.
به گفته وي استعداد و علاقه رمز موفقيت در اين رشته بوده و البته استعداد ذاتي و تمرين نيز نبايد ناديده گرفته شود.
هنرمند تهراني درباره روش کار نگارگري توضيح داد: پس از آمادهسازي بوم، طرح مورد نظر را روي آن انتقال داده و کار قلمگيري آغاز ميشود.
ابراهيمي با اشاره به اينکه افزودن رنگ زمينه سومين مرحله کار است، تصريح کرد: اين رنگآميزي براساس عمق فضا، از دورترين شکلها آغاز ميشود تا به نزديکترين تصاوير پايان يابد.
وي قلمموي مورد استفاده در نگارگري را از نوع نرم و مناسب براي آبرنگ توصيف کرد و با اشاره به اينکه نگارگران ايراني براي قلمگيري و صورتسازي از قلمي با موي گربه استفاده ميکنند، خاطرنشان کرد: اين قلمموها در دو نوع گندمي و شمشيري به ترتيب براي پرداخت و قلمگيري مورد استفاده قرار ميگيرد.
هنرمند تهراني در خصوص رنگهاي مود استفاده در نگارگري توضيح داد: اين رنگها از 3 گروه گياهي، معدني و شيميايي هستند که رنگهاي گياهي به کار رفته در نگارگري را عمدتاً پوست گردو و چاي تشکيل ميدهند.
114/
انتهای پیام/