وي افزود: از کاشي که خود انواع مختلفي نظير هفت رنگ، معرق و معقلي دارد براي تزئين و زيبايي اماکن مذهبي و ديگر مجموعههاي فرهنگي و گاه ساختمانهاي مسکوني استفاده ميکنند.
خواجه بيدختي تصريح کرد: در اين هنر طرحها و نقشهاي سنتي بر زمينه کاشي اجرا و سپس داخل خطوط طرحها را خالي و فضاي خالي شده را با قطعات آماده سراميک فلز، سنگ و... پر ميکند.
وي در خصوص چگونگي انجام کار گفت: در اين هنر طرحها و نقشهاي سنتي ، اسلامي ، اسليمي و شاهعباسي را بر زمينه کاشي رنگي اجرا و سپس استاد معرق کار به وسيله تيشه معرقزني فضاي مشخص و کاغذدار را با زدن تيشه بريده و قطعات آماده شده را پهلوي هم قرار ميدهند تا يک کتيبه نقشدار يا آياتي از قرآن را بهدست آورند.
وي افزود: بعد از تکميل يک مجموعه بهطول يک محراب مسجد معرق آماده شده را به کاشي کار داده آن را روي ديوار نصب ميکنند. کاشيپزي در گناباد در قديم در روستاي \"مند\" و همچنين در کاخک گناباد انجام ميشده است.
اين مقام مسئول با بيان اينکه کاشيهاي گنبد امامزاده محمد عابد(ع) -کاخک گناباد- در حدود 60 سال قبل توسط مرحوم استاد غلامعلي ترابيمندي و مرحوم استاد حاج علي توکلي توغايي در کارگاهي در خود کاخک پشت حمام در ابتدا ميدان مرکزي ساخته و پخته ميشده است ، افزود: کارگاه کاشيپزي توسط اين دو استاد سالها فعال بوده و کاشي هفت رنگ- نره و آجرهاي مخصوص گنبد امامزاده محمدعابد(ع) در اين محل آماده و پخت ميگرديده است قالبهاي مخصوص اين نوع آجرها هماکنون در محل موزه مردمشناسي گناباد نگهداري ميشود.
وي تصريح کرد: در روستاي \"مند\" هم کاشيپزي انجام ميشده ، معمولاً کاشيهاي يک رنگ و يا نقشدار بوده که اکنون هيچ کارگاه سنتي در گناباد وجود ندارد. تنها کارگاه کاشي هفت رنگي به سبک جديد در شهر بيدخت گناباد فعال است.
114/
انتهای پیام/