\"مرضيه رستگار\" هنرمند تهراني فعال در چاپ باتيک در گفتگو با ميراث آرياchtn تصريح کرد: ورود پارچه به ايران قاچاق محسوب مي‌‌‌شود و اين مسأله موجب شده است که پارچه مورد نياز ما محدود شود.

وي با‌‌‌بيان اين‌که کنترل ورود پارچه به کشور اقدامي است براي حمايت از صنعت نساجي کشور، افزود: مسئولان در کنار حمايت از صنعت نساجي بايد به فکر هنرهاي وابسته به پارچه‌ نيز باشند و با توسعه و گسترش کار‌‌هاي نساجي در سطح کشور توليد پارچه را افزايش دهند.

رستگار در ادامه به توضيح درباره چاپ باتيک پرداخت و گفت: چاپ کلاغه‌ اي يا باتيک نوع مدرن نقاشي روي ابريشم است که امروزه از مهر در آن استفاده نمي‌شود.

اين هنرمند تهراني که از سال 1374 به چاپ باتيک مشغول است اصالت باتيک را در استفاده از پارچه‌‌‌‌‌هاي ابريشم دانست و افزود: در شيوه‌هاي مدرن و ابتکاري چاپ باتيک مي‌توان از پارچه‌‌هاي طبيعي ديگري مانند کتان نيز استفاده کرد.

وي تفاوت چاپ باتيک و نقاشي روي پارچه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: مهر در باتيک خطوط محيطي نقش را مشخص مي‌‌کند و نقش بعد از موم‌برداري ظاهر مي‌شود.

رستگار افزود:در چاپ باتيک به دليل اين‌که رنگ به خورد الياف مي‌رود لطافت پارچه حفظ مي‌شود که از اين لحاظ به طور کلي با نقاشي روي پارچه متفاوت است.

وي که براي اولين بار آموزش چاپ باتيک را به تلويزيون آورده است، گفت: رنگ در چاپ باتيک با بخار و در نقاشي روي پارچه با اتو ثابت مي‌شود.

رستگار در پايان تأکيد کرد: چاپ باتيک در اصل متعلق به جاوه اندونزي در خاور دور است و 250 سال از ورود آن به ايران مي‌گذرد.

121/

انتهای پیام/

کد خبر 1386071547