به گزارش ميراث آريا (chtn) مسافران پرواز 465 ايران‌اير که براي ساعت 23 و 45 دقيقه پنج‌شنبه 27 مهر ماه پرواز مشهد به تهران بليت تهيه کرده بودند به علت بيش از 3 بار تعويق ساعت اين پرواز بيش از 7 ساعت در فرودگاه مشهد سرگردان شدند.

اين گزارش حاکي است براي نخستين بار اين پرواز بعد از ظهر پنج شنبه براي ساعت 3 و 40 دقيقه صبح روز بعد به تعويق افتاد که اين تاخير تنها به تعدادي از مسافران اطلاع داده شد، در نتيجه بسياري از مسافران اين پرواز از همان ساعات انتهايي روز پنج شنبه در فرودگاه حضور يافتند. براي دومين بار نيز مسولان پرواز ساعت 3 صبح در حالي که صدها مسافر که در ميان آن‌ها تعداد زيادي کودک خردسال و افراد سالمند و بيمار وجود داشت و در انتظار انجام پرواز بودند؛ اعلام کردند: پرواز ساعت 5 و 30 دقيقه بامداد انجام خواهد شد .

اين خبر با اعتراض شديد مسافران مواجه شد اما هيچ کدام از مسولان ايرلاين ايران‌اير در محل حاضر نبودند تا پاسخگوي اين اعتراض باشند و نهايتا مسولان حراست با اعلام اينکه هواپيماي مربوطه در بحرين دچار نقص فني شده و در حال حاضر در حال تعمير است به اين اعتراض پاسخ دادند.

ساعت انجام اين پروزا مجددا ساعت 6 و 30 دقيقه بامداد اعلام شد و نهايتا پرواز 465 ساعت 7 صبح از فرودگاه بلند شد.

\"علي کاکاوند\" مسول ارتباط با رسانه‌هاي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران علت اين تاخير را نقض فني هواپيما اعلام کرد و ضمن عذر خواهي از مسافران اين پرواز گفت: حفظ جان مسافران براي ما از هر چيزي مهم‌تر است و اگر هواپيما دچار کوچک‌ترين نقص فني هم که باشد تا بر طرف شدن کامل نقض، اجازه پرواز نخواهد داشت حتي اگر به قيمت تاخير پروزا باشد.

وي افزود: تعداد هواپيماهاي ما کم است، هواپيماي پشتيبان نداريم و متقاضيان پرواز هم بسيار زيادند. بنابراين اگر هواپيمايي دچار نقض فني يا هر مشکل ديگري شود نمي‌توانيم هواپيماي ديگري را جايگزين کنيم .

يادآور مي‌شود بر اساس قانون تاسيس شرکت‌هاي هواپيمايي و استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشور ، اين شرکت‌ها موظفند براي دريافت مجوز تاسيس از هر نوع هواپيما دو فروند در اختيار داشته باشند تا در صورت بروز مشکل هواپيماي بعدي که تحت عنوان هواپيماي پشتيبان شناخته مي‌شود ، بتواند نقش جايگزين را بازي کند. اما با توجه به مشکلات موجود در سيستم حمل و نقل هواپيمايي کشور معمولا چنين امري به وقوع نمي‌پيوندد.

\"رضا جعفرزاده \" مديرکل روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري نيز در اين مورد مي‌گويد: شرکت هواپيمايي ايران اير داراي بيشترين جايگزين است ولي حجم پروزاهايشان بسيار بالا است. بنابراين احتمالا در زمان وقوع اين مشکل هواپيماي جايگزين در مسير ديگري در حال پرواز بوده است.

وي نيز معتقد است؛ حفظ جان مسافران ارجح‌ترين انتخاب است و ملاک اصلي ايمني پرواز است. ايرلاين‌ها هم واقفند که اين تاخيرها براي آن‌ها ضد تبليغ است تاثير سوءي بر روند کاريشان خواهد گذاشت چرا که بهترين ملاک ارزيابي فعاليت هر موسسه و شرکتي رضايت مشتريان است.

جعفرزاده گفت: تلاش سازمان هواپيمايي کاهش تاخير پروازها است اما در صورت بروز چنين مشکلاتي نيز مسولان ايرلاين مربوطه بايد از مسافران عذرخواهي کرده و نسبت به پاسخگويي و ارائه خدمات مناسب اقدام کنند.

کاکاوند نيز در ادامه سخنان خود گفت: از آن جايي که حفظ امنيت و جان مسافر براي ما در اولويت است در صورت بروز هرگونه مشکل که رفع آن گاهي حتي خارج از توان و اختيار ما است؛ مانند بروز شرايط بد جوي و... تا رفع کامل مشکل از انجام پرواز خودداري مي‌کنيم . اما در شوراي عالي هواپيمايي کشور در خصوص پروازهاي خارجي آئين‌نامه‌اي تصويب شده است که بر اساس آن برابر هر چند ساعت تاخير يک بليت رايگان در اختيار مسافران قرار مي‌گيرد و تا زمان رفع مشکل و انجام پرواز تسهيلات خاصي مانند پذيرايي و اقامت رايگان نيز به مسافران ارائه مي‌شود . اما اين آئين نامه هنوز براي پروازهاي داخلي تصويب نشده و در حال بررسي است.

100/


انتهای پیام/

کد خبر 1386072928