وي با بيان اينکه وزارت راه و ترابري چندين سال است که کار احداث جاده را شروع کرده، افزود: مسوولان اين وزارتخانه در حين انجام عمليات احداث جاده به محوطه باستاني پل بريده برخورد کرده و بدون توجه به اين محوطه تاريخي و حکم توقيف قضايي اقدام به تخريب بيش از 60 درصد محوطه کرده است.
نوروزي با بيان اينکه اين محوطه باستاني سه هکتار مساحت داشت، ادامه داد:سازمان ميراث فرهنگي بعد از بررسيهاي طرح و با توجه به اينکه وزارتخانه مذکور هيچ استعلامي از سازمان نگرفته است، به دادگاه شکايت کرد و بعد از تشکيل چند دادگاه، قاضي حکم به توقف عمليات احداث جاده داد.
اين باستانشناس خاطر نشان کرد: البته بعد از حکم قضايي جلساتي با مسئولان استاني و وزارتخانه گذاشته شد و قرار بود اين محوطه در قالب کاوشهاي نجاتبخشي، کاوش شود.
وي با بيان اينکه اين محوطه سه هکتاري تا به حال توسط هيچ باستانشناسي کاوش نشده بود، يادآور شد: حتي تيم باستانشناسي براي بررسي محوطه و بررسي ميزان هزينههاي کاوش و اعلام آن به وزارت راه و ترابري به منطقه اعزام شده بود ، اما مسئولان بدون توجه به اين مسئله اقدام به تخريب بخش زيادي از محوطه کرده بودند.
به گفته اين باستانشناس سازمان ميراث فرهنگي استان چهارمحال و بختياري ، مسئولان وزارتخانه حتي بدون توجه به حکم توقيف قضايي و حتي مکاتبات انجامشده از سوي سازمان ميراث فرهنگي اقدام به خاکبرداري، تسطيح و تخريب محوطه باستاني پل بريده کرده است.ضمن آنکه هنوز هيچ پيگرد قانوني توسط مسئولان قضايي انجام نشده است.
بنا بر اين گزارش، محوطه باستاني پل بريده در شهرستان لردگان بخش منج و در جوار روستايي به همين نام قرار دارد. به گفته باستانشناسان در اين محوطه سه هکتاري آثار تاريخي بسيار زيادي از دوران پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي قرار دارد.
مهمترين سازههاي اين محوطه متشکل از معماري اساسي با استفاده از مصالح سنگ و ساروج بوده است و به لحاظ اهميت اين معماري و حفاظت از محوطه، پل بريده در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.
اين گزارش حاکيست ؛ يکي از دلايل ناگذاري اين محوطه به پل بريده به گفته نوروزي اين است که در دورههاي اسلامي در جوار اين محوطه رودخانه آبي جريان داشته و پل روي اين رودخانه ساخته شده بود که بخشهايي از پل در اثر سيلاب از پل بين رفته و به همين دليل اين محوطه به اين نام معروف شده است.
115/
انتهای پیام/