وي با بيان اينکه در نتيجه اقدام خودسرانه پيمانکار وزارت راه بخشهايي از ضلع غربي قبرستان محوطه تخريب شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه محوطه پل بريده بعد از زمانيکه وزرات راه و ترابري اقدام به احداث جاده کرد، ثبت اضطراري شد و به همين دليل هنوز به طور کامل مسئولان توجيه نشدهاند.
به گفته حيدريپور، دادگاه براي سومين بار حکم توقف عمليات را به وزارت راه و ترابري داده است.اما هفته گذشته باز هم پيمانکار، اقدام به تخريب کرده است.
وي در پاسخ به اين سؤال که هماکنون وضعيت محوطه چگونه است، تصريح کرد: هماکنون مأموران يگان حفاظت سازمان استان به صورت 24 ساعته در اين محوطه نگهباني ميدهند.
خاطرنشان ميشود؛ روز گذشته و طي تماس تلفني باستانشناس استان چهارمحال و بختياري متوجه شديم که محوطه باستاني پل بريده در استان چهارمحال و بختياري که قرار بود در قالب کاوشهاي نجاتبخشي توسط باستانشناسان مورد کاوش قرار بگيرد توسط مسئولان وزارت راه و ترابري تخريب شد.
وزارت راه و ترابري چندين سال است که کار احداث جاده را شروع کرده، و مسئولان اين وزارتخانه در حين انجام عمليات احداث جاده به محوطه باستاني پل بريده برخورد کرده و بدون توجه به اين محوطه تاريخي و حکم توقيف قضايي اقدام به تخريب بيش از 60 درصد محوطه کرده است.
بنا بر اين گزارش، محوطه باستاني پل بريده در شهرستان لردگان بخش منج و در جوار روستايي به همين نام قرار دارد. به گفته باستانشناسان در اين محوطه سه هکتاري آثار تاريخي بسيار زيادي از دوران پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي قرار دارد.
مهمترين سازههاي اين محوطه متشکل از معماري اساسي با استفاده از مصالح سنگ و ساروج بوده است و به لحاظ اهميت اين معماري و حفاظت از محوطه، پل بريده در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.
اين گزارش حاکيست ؛ يکي از دلايل ناگذاري اين محوطه به پل بريده به گفته نوروزي اين است که در دورههاي اسلامي در جوار اين محوطه رودخانه آبي جريان داشته و پل روي اين رودخانه ساخته شده بود که بخشهايي از پل در اثر سيلاب از پل بين رفته و به همين دليل اين محوطه به اين نام معروف شده است.
115/
انتهای پیام/