\"عبدالمجيد شريف‌زاده\"، رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به ميراث آريا(CHTN) گفت: ارائه تعريف خاص از هنرهاي سنتي و صنايع‌دستي دنيا نشان مي‌دهد که بايد تعريف رشته‌هايمان را مشخص کنيم تا هر چيزي که با دست ساخته مي‌شود را صنايع‌دستي نخوانيم.

شريف‌زاده تصريح کرد: قرار نيست تمام محصولاتي که ساخته دست است توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري حمايت شوند، بلکه با مشخص شدن محدوده هنرهاي صناعي شرايط مشخصي براي آنها پديد خواهد آمد.

رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري با اشاره به اينکه در نمايشگاه‌هاي فعلي گاهي آثار غيرايراني هم ديده مي‌شود ، يادآور شد: با مشخص کردن تعداد و نوع رشته‌ها مي‌توانيم نمايشگاه‌هاي تخصصي تر و با کيفيت‌تري را برگزار کنيم.

اين مقام مسئول با بيان اينکه قرار نيست همه کارهاي اجرايي را سازمان انجام دهد يادآور شد: تعيين اهداف کلان در انجام کارها و برنامه‌هايي که صورت مي‌گيرد، رسيدن به يک تعريف و طبقه‌بندي درست و استفاده از نيروهاي متخصص از جمله برنامه‌هايي است که با تشکيل شوراي عالي صنايع‌دستي که پس از سال‌ها در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شکل گرفت صورت پذيرفته است.

وي با اشاره به اينکه وقتي از هنر سنتي صحبت مي‌کنيم نگاه‌ها نسبت به رشته‌هاي موجود در هنر عام‌تر مي‌شود، گفت: از آنجا که هنر ايراني سابقه کهني در تاريخ دارد، به نوعي حقيقت در قالب هنر بيان مي‌شود.

شريف‌زاده تصريح کرد: تعريفي که ما از هنر داريم با آنچه که درحال‌حاضر در غرب وجود دارد بسيار متفاوت است زيرا هنر غربي با گذشته ارتباط ندارد.

رئيس پژوهشکده هنرهاي سنتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري گفت: برخي از رشته‌هاي هنري کشور به‌دليل مرتبط نبودن با گذشته جايگاه خود را از دست داده‌اند و بازگشت به سنت و تاريخ اديان در مورد هنر لازم و ضروري است.

وي با تأکيد بر اينکه در تمام دوره‌هاي هنري گذشته به تاريخ و سنت‌ها توجه خاصي مي‌شده است، ادامه داد: بازگشت به گذشته به معناي ماندن در گذشته نيست بلکه موج حرکت به‌سوي آينده‌اي بهتر است.

114/

انتهای پیام/

کد خبر 138608069