به گزارش ميراث‌آريا(chtn) در سومين نشست که به بررسي و تحليل نقاشي دهه‌هاي 40 و 50 همزمان با برپايي نمايشگاه هنر اين دوره در مجموعه صبا اختصاص داشت ميزگردي با حضور خسرو سينايي، ابراهيم جعفري و کاظم چليپا برگزار شد.

در اين ميزگرد ابتدا خسرو سينايي با اشاره به اينکه اگر 50 درصد مصالح سينما از ادبيات باشد قطعاً 50 درصد ديگرش هنرهاي تجسمي است خاطر نشان کرد: نحوه جذب هنر غرب توسط هنرمندان ما و کيفيت توجه و نگاه آنان به سينماي غرب نشان از يک طلب و تمنا دروني احراز و ابراز هويت خود داشت.

وي گفت: هنرمند اين دوره سخت درتکاپوي يافتن هويت خود بود.

سينايي با بيان اهميت آموزش هنر و کيفيت و شيوه آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشي هنر تاکيد کرد: بايد ببينيم تفکري که مي آفرينيم تحليلي است تقليدي يا شعاري و آيا ممنوعاتي که به دانشجو مي دهيم دانش محسوب مي‌شود يا نه و مي‌تواند موجب خلاقيت شود.

در ادامه\" ابراهيم جعفري\" نقاش و مدرس هنر با ذکر اين نکته که در هنر آنچه مهم است، فرآيند آفرينش و پيدايش اثر است، ولي عموماً در انتخاب هاي آثار توسط موزه بسيار کم ديدم که اين اصل مهم رعايت شود و خوشبختانه در نمايشگاه صبا اين اصل کاملا در نظر گرفته شده بود و علاوه بر جنبه پژوهشي آن طيف وسيع و متنوعي از گرايش ها را در اين نمايشگاه مي‌توان ديد که اين وسعت و تنوع کم نظير است.

جعفري با اشاره به اين که در اروپا جريان خلاقيت جرياني فردي و دروني و خود آموخته است و نه انتقال پذير از ذهن استاد به شاگرد بيان داشت: متاسفانه آموزش سبک و مباني هنر که در ايران رايج است به هيچ وجه نميتواند برانگيزاننده خلاقيت دانشجو و هنرمند باشد و تنها تقليد و تکرار است در يک دور باطل.

سپس \"کاظم چليپا\" نقاش و محقق هنري با تحليل جريان مدرنيسم در نقاشي ايران به آسيب شناسي آن پرداخت و گفت: ذات و جوهره مدرنيته شناخت طبيعت تحليل آن درذهنييت و تداخل فهم آدمي در فرايند آفرينش جهان است و نقاشي مدرن غرب نيز روايت همين فرديت و خلاقيت انساني است. اما چقدر مدرنيسم ايراني به اين خصيصه وفادار بود.

وي به نقاشي سقاخانه در دهه‌هاي 40 و 50 اشاره کرد و گفت: بايد به اين حرکت به عنوان مهمترين تجلي خواست هويت در نقاشي معاصر نگاه کرد و آن را از ابعاد گوناگون تحليل کرد.

در پايان \"سهراب هادي \"پژوهشگر معاصر و صاحبنظر هنري ظهور مکتب سقاخانه را در سرريز و هجوم مکتب‌ها و ايسم‌ها و گرايش هاي غرب و خلاء بزرگ پيش آمده براي بروز هويت نقاشان ايراني يک فرصت تاريخي شمرد که پيوند کلمه را با موتيف هاي شرقي با بيان زيبايي شناسانه خاص خود برقرار کرد./114


انتهای پیام/

کد خبر 1386081721