غلامحسين نامي با بيان اين مطلب به ميراث‌آريا(chtn) افزود: در نمايشگاه فروش پاييزه سعدآباد اقتصاد هنر بايد نهادينه، سيستماتيک و مدون شود.

وي خاطر نشان کرد: در حراج‌ها قيمت آثار بالا مي‌رود و حالا هنرمندان به ارزش کارشان پي برده‌اند، پس ديگر با قيمت‌هاي قبلي فروشي انجام نمي‌دهند. بايد نهادي به‌وجود بيايد که خصوصي باشد و افراد متخصص و کارشناس ارزيابي وضعيت هنر را با توجه به بازارهاي بين‌المللي انجام دهند.

وي در ادامه به توضيح جايگاه اقتصاد در هنر پرداخته تصريح کرد: امروزه، اقتصاد بخش بسيار سازنده و خلاق هنر است. من وقتي مي‌خواهم اثري خلق کنم به فروش آن فکر نمي‌کنم ولي اگر در پس ذهنم يک اطمينان خاطري نسبت به بازده اقتصادي اثر داشته باشم، با اطمينان بيشتري کار مي‌کنم تا زماني‌که در نااميدي و حسرت اين باشم که يک کارم به فروش برسد.

نامي افزود: در طول 70 سال تاريخ نقاشي معاصر که هنرمندان ما تحت‌تأثير مدرنيسم قرار گرفتند تا به امروز، موضوعي به نام اقتصاد هنر مطرح نبوده است. نقاش در بدبختي زندگي کرده و دود چراغ خورده است درحالي که هنرمندان بايد در بهترين خانه‌ها زندگي کند. ما در طول اين 70 سال اقتصاد هنر نداشتيم و تنها افرادي به‌صورت مقطعي متوجه اين قضيه شدند.

اين نقاش همچنين به رابطه اقتصاد و هنر اشاره کرده افزود: اگر اقتصاددان هنرمند باشد يا زبان هنر را بشناسد، بدون ترديد کار اقتصادي هم انجام مي‌دهد و از کارايي قوي‌تري برخوردار خواهد شد. اقتصاد و هنر لازم و ملزوم يکديگر هستند مخصوصاً در بخش هنر هيچوقت هنر بي‌نياز از اقتصاد نبوده است و اگر اقتصاد با هنر همراه شد، قوي‌تر عمل مي‌کند.

وي سپس در مورد موفقيت هنرمنداني که از اقتصاد بهره برده‌اند، گفت: هنرمنداني، شخصاً توانسته‌اند راه خودشان را پيدا کنند که حمايت‌کننده‌هايي براي تأمين زندگي خود يافتند. اين هنرمندان توانستند به راحتي کارشان را جلو ببرند. در مقابل هنرمندي که خيلي خلاق بوده اما نتوانسته اين ارتباط ‌ها را برقرار کند، در بدبختي زندگي کرده است، اقتصاد هنر همواره مطرح است.

خاطرنشان مي‌شود؛ نمايشگاه فروش پاييزي آثار نقاشي و مجسمه در سعد آباد از يکم آذر شروع و تا 25 اين ماه ادامه خواهد داشت.

114/

انتهای پیام/

کد خبر 1386090524