وي درخصوص چگونگي جذب توريسم به ايران تصريح کرد: طي تحقيقات انجام شده دريافته ايم که درصد زيادي از 800 ميليون گردشگر دنيا گرايش زيادي به سفر با جمع خانوادگي دارند و اولين هدف ايران جذب اينگونه توريستهاست.
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: سياست ما اين است که بيشتر به سمت معرفي ايران برويم و همچنين راههاي جذب گردشگر به ايران را تسهيل کنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که مناطق عمده گردشگري ايران کجاهستند و ايران چه ميزان آورده ارزي از صنعت توريسم خود دارد؟ گفت: ايران از يک تاريخ 7 هزار ساله در سيلک کاشان و تمدن سه هزار ساله در شيراز و اصفهان و ... دارد و اين تمدن 7 هزار ساله خود بهترين جاذبه گردشگري است. البته شايد آمريکا لاتين قدمت تاريخي هزار ساله داشته باشد، تاريخي که مربوط به دوره سکاها است ولي ايران به دليل شرايط جغرافيايي و تاريخ کهني که دارد، بسيار مورد توجه است.
وي يادآورشد: بيشتر موزههاي دنيا مملو از آثار ايراني هستند. علاوه بر اين که ايران به دليل موقعيت خاص جغرافيايي داراي آب و هوايي 4 فصل است . شرايطي ورود گردشگر را افزايش ميدهد.
وي اضافه کرد: در خصوص آورده ارزي آمار دقيقي نداريم ولي به طور متوسط با ورود هر گردشگر به کشور بين هزار تا 2 هزار دلار با احتساب خريد صنايع دستي ، ارز وارد کشور .
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري در خصوص مقايسه توريسم ايران و کوبا گفت: مقايسه ايران و کوبا در خصوص صنعت توريسم شايد درست نباشد چرا که کوبا داري سواحل و درياي زيادي است ولي ايران مقصدي براي گردشگران فرهنگي وخانوادگي است .
وي ادامه داد: بيشتر گردشگراني که به ايران ميآيند از کشورهاي اروپايي هستند و آلمان مقام نخست در بازديد از ايران را داراست.
وي اشاره کرد: نظام حکومتي و نوع زندگي مردم در بعضي از نقاط خود جاذبه گردشگري است به عنوان نمونه پيشرفتهايي که کشور کوبا در زمينه پزشکي داشته است، جاذبهاي براي بازديد گردشگران شده است و همين جذب گردشگران علمي عاملي براي مبارزه با تبليغات منفي شده است.
وي د رخصوص تبليغات منفي که عليه ايران انجام ميشود، گفت: تبليغات منفي بر روي گردشگران تفريحي اثر گذار است ولي روي گردشگران فرهنگي تاثير زيادي ندارد و ايران هم به دليل برخورداري از جاذبههاي فرهنگي و تاريخي داراي توريسم خاص خود است، بنابراين از اين تبليغات تاثير چنداني نميگيرد.
وي باشاره به جذب 4 ميليون گردشگر در زمان شوروري سابق خاطر نشان کرد: شوروري با وجود تبليغات منفي بيش از 4 ميليون گردشگر را درسال به سوي خود جذب کرد که بيش از يک و نيم ميليون نفر از اين گردشگران از کشورهاي آمريکا و اروپاي غربي بودند و اين نشان ميدهد که تبليغات منفي بيشتر بر روي گردشگران تفريحي اثر گذاربوده است.
بقايي با اشاره به انتخاب ايران به عنوان نائب رئيس اجلاس UNWTO اضافه کرد: اين ا نتخاب نشان ميدهد که نگاه به ايران عوض شده است و ايران به آنچه که شايسته آن است دست پيدا خواهد کرد.
وي با اشاره به برگزاي اجلاسي که چند ماه پيش در ايران برگزار شد، تصريح کرد: در اين همايش ايران بيش از 30ميليارد دلار پکيج سرمايهگذاري به سرمايهگذارن داخلي و خارجي معرفي کرده است و اگر قرار باشد که بخواهيم به تبليغات منفي فکر کنيم همه جاي دنيا نا امن است. مثلا در حال حاضر روسيه و کوبا هم ناامن هستند ولي گردشگر به اين کشورها ميروند.
قائم مقام سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري بيان کرد: در نمايش آثار تاريخي ايران در مکزيکوسيتي طبق آمار ارائه شده از سوي ادره فرهنگ کشور مکزيک اين آثار در حدود 800 هزار نفر بازديد کننده داشته است که 300 هزار نفر آنها آمريکايي بوده اند.
وي در پايان مردم آمريکاي لاتين را مردمي ساده، شاد و مذهبي خواند و گفت: مردم ايران به خوبي کشورهاي آمريکاي لاتين و کوبا را ميشناسند ولي مردم کوبا اين شناخت را از ايران ندارند و تنها مشکل ما باکوبا بعد مسافت است .
102/
انتهای پیام/