به گزارش ميراث‌آريا(chtn) \"حسام اصلاني\" مدرس دانشگاه اصفهان که در سومين روز از نشست گردهمايي \"گنجينه‌هاي از ياد رفته هنر ايران\" با موضوع \"فن شناسي تزيينات آينه کاري موسوم به کپ بري در کاخ هشت بهشت اصفهان\" سخنراني مي‌کرد با بيان اين مطلب افزود: هنر کپ بري، نه در دهه‌هاي اخير بلکه در همان دوره صفوي به دست فراموشي سپرده شد، اما در دهه چهل خورشيدي، به همت مهندس ابراهيميان و تعدادي از هنرمندان، از اين هنر به نحو شاخصي در تزيينات مهمانسراي عباسي استفاده شد. بعد از آن، اگرچه به صورت انگشت شمار، از اين هنر استفاده شد، ولي باز به دست فراموشي سپرده شد.

وي افزود: در تحقيقاتي که در سال 1382 به همراه تعدادي از استادان انجام داديم، به روش اجرايي تکنيک کپ بري، دست پيدا کرديم. حتي نمونه‌هايي از آن در ايران و خارج از کشور اجرا شد ولي آن‌گونه که شايسته است، رونق و رواج نيافت.

مهدي مکي نژاد دبيرعلمي‌اين همايش و عضو هيأت علمي‌ فرهنگستان هنر نيز در مورد \"تزيينات آجرتراشي در معماري ايران، از قاجار تا پهلوي دوم\" گفت: آجر يکي از مصالح مهم در معماري ما است. دليل استفاده از آجر در معماري ايران وفور مواد اوليه است. اصطلاح آجر از لوح‌هاي بابل گرفته شده است. آجر در دوره اسلامي‌بيشتر در تزيينات مورد استفاده قرار مي‌گرفت، در حالي‌که قبل از اسلام، بيشتر در زير ساخت‌ها به کار گرفته مي‌شد.

وي در ادامه انواع شيوه‌هاي آجرتراشي را في البداهه روي قطعات آجر چهارگوشه، تلفيق کاشي و آجر، گچ و آجر و سطوح رنگي و ‌آجر توصيف کرد.

همچنين \"مهناز محمدزاده\"، کارشناس ارشد هنرهاي سنتي به \"روش‌هاي گوناگون اعمال پخت و پز وبروز پديده زرين فام\" اشاره کرد و گفت: ساخت ظروف و کاشي‌هاي زرين فام ايران که امروزه زينت بخش بسياري از موزه‌هاي مشهور دنيا و مجموعه‌هاي خصوصي است، قرن‌ها است که به بوته فراموشي سپرده شده است و عدم آگاهي از روند توليد آن، انديشه احياي اين هنر متعالي را در ذهن بسياري از هنرمندان معاصر متبلور ساخته است.

وي اظهار داشت: قديمي‌ترين تزيين زرين فام يک جام شيشه‌اي از سده يک هجري است که در مصر کشف شده است و نمونه‌هاي قابل شناسايي از بين النهرين از قرن سوم به دست آمده است اما در ايران از قرن ششم اين هنر رواج پيدا کرده است.114/

انتهای پیام/

کد خبر 1386092744