وي ادامه داد: در هر يک از تابلوهاي اين نمايشگاه يک زمينه رنگي وجود دارد که مشابه همان در موسيقي با زمينه صوتي ايجاد ميشود؛ حروف در زمينه رنگي و نتها و اصوات در زمينه صوتي قرار ميگيرد. ترکيب بندي اين تابلوها نيز امکان اجرا در قطعه موسيقي را دارد. در اين کار، طراحي گرافيکي يکي از الزامات به انجام رساندن ايدههاي خوشنويس است که درست مانند موسيقي است زيرا يک آهنگساز نيز باري گرفتن نتيجه از طرح موسيقايي خود نيازمند طراحي است.
روشن روان افزود: پيچيدگي قطعه موسيقي بستگي به نوع آهنگ، سازبندي، تعداد نوازندگان، هارموني و ... دارد و در اين مکان نيز شاهد تابلوهايي هستيم که به لحاظ ساختار و خط ساده و پيچيده است اما خطاط پيش از گذاشتن قلم به روي کاغذ براي اجراي آن در ذهن خود طرحهايي داشته است. به هر حال ممکن است ساخت و اجراي يک قطعه موسيقي و نوشتن يک تابلوي خط ماهها به طول انجامد و نيازمند صرف وقت کافي باشد.
دبير جشنواره بيست و چهارم موسيقي فجر در ادامه سخنان خود به افت و خيز ملودي و خوشنوسي اشاره کرد و گفت: قدرت پنجه نويسنده و نوازنده در اجراي حس دروني مانند هم است که باعث ايجاد افت و خيز و شدت و حدت کلام و نت ميشود در ضمن وجود سايه روشن در موسيقي و خطاطي نيز مانند هم است.
روشن روان در پايان سخنان خود به امکان ساخت موسيقي از چند تابلوي خوشنويسي اشاره کرد و توضيح داد: در تاريخ موسيقي اروپا چنين کاري انجام شده و جا دارد که در کشور ما با توجه به ارتباط اين دو هنر، ظرايف آن کشف و براي مخاطب ايراني ارايه شود.114/
انتهای پیام/