به گزارش ميراث آريا chtn)) \"محمد علي پاک سرشت\" مدير کل دفتر برنامه ريزي و توسعه گردشگري خارجي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري در نخستين نشست نمايندگان دفاتر اطلاع رساني گردشگري ايران گفت: دفاتر اطلاع رساني گردشگري ايران به ابتکار معاونت گردشگري از حدود يک سال و نيم پيش با توجه به الگوهاي موجود در سطح جهان و بر اساس مطالعات کارشناسي شروع به کار کرده است.

وي ادامه داد: در گام اول تصميم داريم که در 25 کشور جهان اين دفاتر را راه اندازي کنيم و در حال حاضر نيز در 9 کشور جهان اين دفاتر شکل گرفته است.

مدير کل دفتر بازاريابي و تبليغات سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به اينکه ايران به سه دليل صنعت گردشگري را در راس اقدامات خود قرار داده است، گفت: يکي از اين دلايل به لحاظ اعتقادي است، صنعت گردشگري از ديدگاه اعتقادي زمينه وحدت ملل و عدالت همگاني را در جهان ايجاد مي‌کند و شناخت واقعي را در بين مردم جهان در مورد ايران بوجود مي‌آورد.

پاک سرشت گردشگري را از ديدگاه علمي نيز مورد توجه قرار داد و تصريح کرد: از لحاظ اقتصادي صنعت گردشگري نيز کم هزينه‌ترين و در عين حال پردرآمدترين صنعت است و مورد توجه همه کشورهاي دنيا است به طوري که اقتصاد آنها تحت تاثير اين صنعت قرار گرفته است، به همين دليل تمام ارکان دولت از سازمان ميراث فرهنگي گرفته تا مراتب پايين‌تر بايد توجه به صنعت گردشگري را در اولويت اقدامات خود قرار دهند.

پاک سرشت با اشاره به کميته آمار ورودي و مطالعات علمي که اين کميته انجام مي‌دهد تصريح کرد: 85 درصد از مشتريان اصلي گردشگري ايران، اروپايي‌ها و آمريکايي‌ها هستند و اين در حالي است که بيشترين بازارهاي بين المللي گردشگري جهان نيز در اختيار اروپا و آمريکا است.

وي ادامه داد: بر اساس اين مطالعات روند گردشگري در ايران از سال 1314 شکل گرفته است و تا سال 1331 آمار مشخصي در اين مورد جمع‌آوري نشده‌است اما از سال 1331 به بعد تا حدود سال 1356 ، تحقيقات و بررسي‌هاي در اين زمينه انجام گرفته به طوري که بر اساس آن مجموعه گردشگراني که در دنيا وجود داشته اند در حدود 237 ميليون نفر بوده است که تنها 678 هزار نفر آن از ايران بازديد کرده‌اند و به اين معني است که در آن زمان سهم ما از بازار بين المللي 2 تا 3 درصد بوده است.

مدير کل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري سازمان ميراث فرهنگي افزود: بر اساس اين اطلاعات ميانگين مدت اقامت خارجي‌ها در ايران 13 تا 15 روز بوده است که حداقل دو روز و حداکثر 90 روز اقامت مي‌کردند. همچنين حدود 45 درصد از گردشگران بين سنين 45 تا 64 و 21 درصد آنان نيز 25 تا 44 ساله بوده اند و ميانگين کلي گردشگران 54 سال بوده است بنابراين با توجه به اين مسئله بايد محصولات خودمان را در عرصه‌هاي گردشگري بر اساس اين سنين تدوين و برنامه‌ريزي کنيم .

پاک سرشت اشاره کرد: بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده يکي از ويژگي‌هاي مهم گردشگراني که وارد ايران شده‌اند اين است که آنها حرفه‌اي بوده‌اند به طوري که گردشگري را جز روح و ذات خود مي‌دانسته‌اند.

مديرکل دفتر برنامه‌ريزي و توسعه گردشگري خارجي با اشاره به اينکه حدود 50 درصد گردشگران متاهل هستند، گفت: اکثر آنها با خانواده به ايران سفر مي کنند و تنها 18 درصد مجرد هستند و اين نشان مي‌دهد جو گردشگري در ايران تقريبا خانوادگي است.

پاک سرشت افزود: بر اساس اين نظر سنجي، کشور ايران از نظر گردشگران اروپايي هجدهمين کشور دنيا در زمينه گردشگري است.

وي با اشاره به محصولات گردشگري در کشور ايران، گفت: محصولات گردشگري کشور ايران عبارت است از جاذبه‌هاي فرهنگي، تاريخي، مذهبي و... که بر اساس آن آثار باستاني و تاريخي اولين محصول مورد پذيرش بوده است و مساجد و اماکن مذهبي نيز در مرحله دوم قرار دارند که در اين بين جاذبه‌هاي طبيعي، پرسپوليس و تخت جمشيد جزء نخستين مناطق قابل توجه و بارگاه ملکوتي امام رضا (ع) نيز در مرتبه بعدي قرار دارد.

مدير کل دفتر برنامه ريزي و توسعه گردشگري خارجي تصريح کرد: عمده گردشگراني که وارد ايران شده‌اند از طريق ديدارهاي چهره به چهره با ايران آشنا شده اند که نشان مي دهد عامل اول در جذب گردشگر تبليغات نيست بنابراين بايد به اين مسئله توجه بيشتري شود.

پاک سرشت با اشاره به اينکه در 10 ماهه گذشته نزديک به 4 ميليون نفر خروجي داشته‌ايم ، گفت: مي‌توانيم از اين تعداد افراد براي تبليغات و جذب گردشگران استفاده کنيم که از طريق ارائه پکيچ‌هاي متنوع و برگزاري کلاسهاي آموزشي مي‌توان به اين مسئله پرداخت.

وي تصريح کرد: 90 درصد گردشگران خارجي از طريق آژانس هاي کشور مبدا وارد ايران مي‌شوند بنابراين بايد ارتباط خود را با آژانس‌هاي حرفه‌اي خارج از کشور تقويت کنيم.

مدير کل دفتر بازاريابي و تبليغات گردشگري خارجي تاکيد کرد: بر اين اساس راهکار حضور در بازار گردشگري راهکار چهره به چهره است و سپس ارتباط با آژانس‌هاي مسافرتي کشورهاي مبدا که بسيار قابل اهميت است.
102/

انتهای پیام/

کد خبر 138611142