نفيس‌ترين صندوق پوش‌‌هاي حرم امام رضا (ع) رونمايي شد

به گزارش ميراث آريا( CHTN)، مسئول موزه مردم شناسي اين سازمان با بيان اين مطلب گفت: اين صندوق پوش‌ها و ضريح پوش‌ها که با هنر لندره دوزي، معرق و قلابدوزي به شکل بسيار زيبا و چشم نواز در دوره صفويه و قاجاريه کار شده است جزء آثار ماندگار هنري و معنوي محسوب مي‌شود.

مجيدرضا مهردوست خاطر نشان کرد: يکي ديگر از منسوجات به نمايش در آمده پرده‌اي از جنس ماهوت پشمي است که با نقوش لچک ترنج و گياهي قلاب‌دوزي شده است.

وي به مجموعه‌هاي به نمايش گذاشته شده در موزه مردم شناسي نظير سماور‌ها و قهوه جوش‌ها، گليم و جاجيم، پوشاک و ترمه، وسايل روشنايي و استحمام، لوازم آرايش و تابلوهاي قهوه‌خانه‌اي اشاره کرد و افزود: علاوه بر نمايش آثار و اشيايي در رابطه با مردم شناسي عکس‌هايي از مشاغل و حرفه‌هاي قديمي که اکنون به دست فراموشي سپرده شده است نظير چيني بندزني، هيزم کشي، چوپاني، آهنگري در معرض نمايش عموم قرار گرفته است که بسيار جذاب و ديدني هستند.

مهردوست تصريح کرد: از آنجا که موزه مردم شناسي در بناي حمام مهدي قلي بيک که از آثار معماري دوره صفويه بوده، ايجاد شده است علاوه بر نمايش آثار فرهنگي از جاذبه‌هاي هنر معماري اسلامي دوره صفويه نيز برخوردار است.

بنا بر اين گزارش،‌ موزه مردم شناسي آستان قدس رضوي يکي از بزرگترين حمام موزه‌هاي ايراني است که همه روزه از ساعت 8 تا 30/12 واقع در حرم مطهر حضرت رضا (ع) ضلع غربي صحن جامع رضوي پذيراي عموم علاقه‌مندان به آثار تاريخي و فرهنگي است.

115/


انتهای پیام/

کد خبر 1386121628