20 باستان‌شناس دنيا تاريخ خليج‌فارس را در انگلستان مرور مي‌کنند

حسن فاضلي نشلي رئيس پژوهشکده باستان‌شناسي با بيان اين مطلب به ميراث آريا( CHTN) گفت: پژوهشکده باستان‌‌شناسي قرار است خرداد سال آينده با همکاري دانشگاه پنسيلوانيا، پولونيا و دورهام انگلستان همايش بين‌المللي خليج فارس را برگزار مي‌کند.

وي با بيان اينکه اين همايش دو روزه است، درباره علت برگزاري اين همايش در دانشگاه دورهام انگلستان افزود: نمونه اين همايش‌ها در داخل کشور بسيار زياد برگزار شده اما انعکاس خارجي نداشته است. به همين دليل و براي جلوگيري از هجمه‌اي که برخي بيگانگان نسبت به تاريخ خليج‌فارس دارند، تصميم گرفته شد اين همايش در سطح بين‌المللي در انگلستان برگزار شود تا انعکاس جهاني داشته باشد.

فاضلي ادامه داد: يکي ديگر از اهداف ما اين است که کشورهاي مسلمان همسايه در کنار هم زندگي کنند و اين همايش سعي در تحکيم روابط با کشورهاي همسايه را دارد.

رئيس پژوهشکده باستان‌شناسي خاطرنشان کرد: در اين همايش باستان‌شناسان ايراني، ‌اروپايي، آمريکايي و ژاپني آخرين دستاوردهاي باستان‌شناسي در حوزه خليج فارس را ارائه مي‌دهند.

به گفته وي تمامي مقالات آماده شده و قرار است در اين همايش دو روزه 10 باستان‌شناس ايراني و 10 باستان شناس خارجي نتايج کاوش‌هاي خود را ارائه دهند.

به گزارش ميراث آريا، خليج فارس نامي به جاي مانده از کهن‌ترين منابع تاريخي است. از سده‌هاي پيش از ميلاد سر بر آورده‌است، و با پارس و فارس_ نام سرزمين ملت ايران - گره خورده‌است. در سال‌هاي اخير نام خليج عربي نيز در برخي منابع بطور محدود بکار رفته است.

قدمت خليج فارس با همين نام چندان ديرينه ‌است که عده‌اي معتقدند خليج فارس گهواره تمدن عالم يا خاستگاه نوع بشر است. ساکنان باستاني اين منطقه، نخستين انسان‌هايي بودند که روش دريانوردي را آموخته و کشتي اختراع کرده و شرق و غرب را به يکديگر پيوند داده‌اند./115




انتهای پیام/

کد خبر 1386122610