موزه ملي ايران ميزبان چهار نمايشگاه از دوره‌هاي مختلف تاريخي است

محمدرضا مهرانديش مدير کل موزه ملي ايران با بيان اين مطلب به ميراث آريا( CHTN) گفت: برگزاري نمايشگاه‌هاي داخلي براي مردم از جمله نکاتي بود که ما از آن غافل بوديم. به همين منظور موزه ملي در سال آينده چهار نمايشگاه از اشياي تاريخي را برگزار خواهد کرد.

وي با بيان اينکه اين چهار نمايشگاه به غير از نمايشگاه نمادهاي بهاري است که قرار است همزمان با نوروز در موزه ملي برگزار شود، افزود: اين چهار نمايشگاه شامل نمايشگاه ابزار رزمي و دفاعي در فصل بهار و همزمان با هفته ميراث‌فرهنگي و سالروز آزادسازي خرمشهر، نمايشگاه پيشينه جغرافيايي ايران و اشياي ديواني در دوره‌هاي مختلف تاريخي در تابستان، نمايشگاه سوره‌‌ها و آيات قرآني روي برخي از آثار دوران اسلامي در پاييز و نمايشگاه پيکره‌هاي زرين و سيمين گيلان در زمستان است.

مهرانديش خاطرنشان کرد: همچنين موزه ملي ايران در سال آينده 10 نشست تخصصي در زمينه فرهنگ، تاريخ و هنر با حضور کارشناسان داخلي و خارجي برگزار خواهد کرد.

مدير کل موزه ملي ايران درباره برگزاري نمايشگاه نمادهاي بهاري در موزه ملي ايران که قرار است از دوم فروردين ماه در اين موزه برگزار شود، به ميراث آريا گفت: موزه ملي ايران در آستانه سال نو با برگزاري نمايشگاهي تحت عنوان \"نمادهاي بهاري در آثار موجود در موزه ملي ايران\" آماده ميزباني از بازديدکنندگان نوروزي است.

وي افزود: اين نمايشگاه نگاره‌هايي از دوران پيش از تاريخ تا دوران اسلامي را در بر مي گيرد که مي‌توان در آن اهميت پيشينه نقوش بهاري مانند گل و ماهي را در اشياي تاريخـي موجود در موزه ملـي ايران مشاهـده کرد که در اين رابطه مي‌توان به ريتون‌ها، و پيکرک‌هاي مفرغي به شکل ماهي، نقش برجسته‌هاي سنگي، ظرف‌ها و زيورآلاتي با نقوش گل و ماهي، مينياتورهايي با فضاي بهاري و سکه‌هايي که به مناسبت نوروز ضرب شده‌اند اشاره کرد.

به گفته رئيس کل موزه ملي ايران، اين نمايشگاه از دوم فروردين ماه 1387 به‌ مدت بيست روز در طبقه دوم گنجينه ايران باستان موزه ملي ايران برپا خواهد بود.

115/


انتهای پیام/

کد خبر 138612263