مرتضي فرجي با اشاره به اينکه بي توجهي به تحقيقات، نوآوري و سليقههاي بازار مصرف، ازخطرات بالقوه براي از دست رفتن بازارهاي فرش دستباف ايران است، گفت: درصورت ادامه اين روند، فاصله بخش توليد فرش دستباف ايران با رقباي خود روز به روز بيشتر ميشود.
فرجي اضافه کرد: علت توفيق رقباي ما دربازارفرش، بازاريابي و تبليغات وسيع بوده که ما بايد ضمن تبليغات، مزيت نسبي و برتري فرش ايراني را بر فرش غيرايراني به مصرفکنندگان دنيا معرفي کنيم.
وي با ببان اينکه توجه به رهآوردهاي نوين علمي و تجربي در امر بازاريابي و اطلاع از راهکارهاي رقبا در صادرات ميتواند موجب افزايش صادرات فرش شود، گفت: درنظرداشتن سليقهها، نيازهاي خريداران، برنامهريزي و جهتدهي توليد فرش ميتواند زمينه افزايش صادرات فرش دستباف را فراهم کند.
رييس مرکز ملي فرش ايران يادآورشد: بايد تنوع رنگها، طرحها و نقشها را بر اساس تقاضاي مصرفکنندگان توليد کنيم. بازار و سليقه جديد را نبايد از نظر دور داشت و متخصصان کشور براي تسخير بازارهاي بينالمللي بايد دربافت و رنک آميزي نوآوري داشته باشند.
فرجي اضافه کرد: فرش ايران در رقابت با توليدات رقباي خود در بازارهاي جهاني با دو مشکل کپيبرداري رقبا از طرحها و نقشهاي فرش اصيل ايراني و قيمت پايين فرشهاي عرضه شده از سوي رقباي خارجي روبرو است.
معاون وزير بازرگاني به هويت بخشي به فرش ايراني و حفظ و احياي آن اشاره کرد و افزود: مرکز ملي فرش ايران در صدد شناسامهدار کردن فرشهاي ايراني است تا بتواند از کپي برداري توسط کشورهاي ديگر جلوگيري کرده و مانع پايين آمدن کيفيت فرش ايران در جهان شود.
111/
انتهای پیام/