مهدي کيايي ادامه داد: از آنجا که واسطه نيز فعاليت صحيح و حرفهاي براي فروش ندارند، با مشکل فروش براي کالاها روبرو هستند که اين خود سبب خواب سرمايه آنها شده و اين چنين است که آنها رکود مطالبات خود را با افزايش قيمت کالاها جبران ميکنند.
وي با اشاره به اينکه عمده مشکلات صادرات صنايعدستي به فقدان برنامه و اصول راهبردي در صادرات آن مربوط ميشود، اظهار داشت: عدم آشنايي با موارد ذکر شده، ورود رقباي قدرتمندي چون هند و چين را به عرصه توليد و صادرات صنايعدستي به همراه دارند و اين يعني تصاحب بازارهاي جهاني که توسط اين کشورها صورت ميگيرد.
کيايي نبودن نام و نشان تجاري براي توليدات صنايعدستي و استفاده نکردن از موقعيتهاي ناب صادراتي را از مشکلات ديگر عرصه صادرات کالاهاي صنايعدستي ذکر کرد و بيان داشت: بسياري از صادرکنندگان صنايعدستي با قوانين و مقررات صادرات آشنا نبوده و اين مسأله سبب ساز مشکلات ديگري براي آنها ميشود.
مدير کل حمايت از توليد بازرگاني معاونان صنايعدستي و هنرهاي سنتي خاطرنشان کرد: تا زماني که تشکلهاي غيردولتي و دولتي نظير اتحاديهها، اصناف و تعاونيهاي مصرف براي صادرات سرمايهگذاري نکردهاند و يا صادرکنندگان از اطلاعات صحيحي نسبت به بازار هدف و سليقه مشتريان نداشته باشند، نميتوان تصوير روشني براي صادرات صنايعدستي در کشور متصور بود.
111/
انتهای پیام/