وي افزود: همه نتايج مثبت در فرآيند کارها و تحقق خدمات به اطلاعرساني نياز دارد. بسياري از امور تنها از رهگذر توجه جامعه به آن است که انجام ميشود و اين وظيفه و نقش روابط عموميها را پررنگتر ميکند.
مشايي با بيان اينکه بسياري از پروژهها و طرحها در دولت از طريق مشارکت عمومي محقق است، خاطرنشان کرد: با توجه به اين مهم، بايد جايگاه و شأن ارتباطات و روابط عمومي به عنوان عنصر کليدي دستگاه اجرايي همواره حفظ شود.
معاون رئيس جمهور با اشاره به اين موضوع که به شخصه به نقش و اثر تعيين کننده ارتباطات و روابط عمومي اعتقاد دارم اما به دليل مشغوليتهاي کاري چندان به اين حوزه توجه نکردهام، اظهار داشت: به جرأت ميگويم که در حوزه ميراثفرهنگي و گردشگري موفقيتهاي بسياري در سطح ملي، افکار عمومي، در سطح مديران ارشد کشور و درسطح ميراث جهاني بدست آمده است.
رئيس سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري با تشکر از فعاليت و تلاش رسانههاي مختلف در اين حوزهتصريح کرد:قطعاً اين موفقيتها به دليل عملکرد مثبت روابط عمومي و ارتباط با رسانهها و مردم بوده است و اين ارتباط دوسويه باعث شده است تاشأن و جايگاه ميراث فرهنگي، صنايعدستي و گردشگري در سطح ملي و جامعه ارتقا يابد. در حقيقت روابط عمومي کليد آگاهسازي مردم از ميراثفرهنگي است.
وي با انتقاد از نبود مرجعي در زمينه ارزيابي و جمعبندي تحولات و تحرکات ارتباطي روابط عموميها گفت: يکي از مشکلات اصلي در حوزه روابط عموميها نبود سازمان يا مرجعي براي ارزيابي کمي و کيفي فعاليتشان و ارائه آنها به مديران و جامعه است.
مشايي خاطرنشان کرد: وجود چنين مرکز يا نهادي با توجه به وظيفه حساس وکليدي روابط عموميها بسيار ضروري است. چه رسانهها در حساسسازي مسوولان و مردم نقش مهمي به ويژه در حوزه آثار تاريخي ايفا ميکنند و اگر اين نهاد يا مرجع نتايج ارزيابيها را به مسوولان مربوطه ارائه دهد قطعاً نقش بسزايي در حفاظت و نگهداري از آثار تاريخي و فرهنگي و حتي در حوزههاي ديگر سياسي، اجتماعي، فرهنگي وغيره خواهد داشت.
معاون رئيس جمهور با تأکيد بر احساس مسووليت رسانهها در حوزه نگهداري و صيانت از آثار تاريخي اظهار داشت: گاهي اوقات اين احساس مسووليت بدون برآورد و ارزيابي ملي تهديدي براي آثار تاريخي ميشود که اين موضوع با هدف رسانهها در مغايرت قرار ميگيرد. بنابراين ما بايد موضوع را از جنبه کمي و کيفي در سطح ملي بررسي کرده تا در جهت مغايرت با اهداف خود گامي برداشته نشود.
مشايي در بخش ديگري از صحبتهاي خود گفت: رسانهها ميتوانند از طريق تعامل دو سويه با روابط عموميها موضوعات را پيگيري کرده و فضاي گفتگو و تبادل نظر باز شود.هماکنون بسياري از مسائل در حوزههاي مختلف بايد با ملاحظات جهاني مورد نقد و تحليل قرار بگيرد؛ اما متأسفانه در اين بخش فرصتهاي لازم به وجود نيامده است و بايد فرصتسوزيهاي گذشته را به فرصتسازي تبديل کرد.
وي در پايان صحبتهاي خود اظهار داشت: اطلاعرساني متفاوت و پراکنده ما را نبايد از هدف اصليمان که دادن آگاهي و روشنسازي به افکار عمومي است، غافل سازد. بايد همواره روابط عموميهاي دستگاههاي اجرايي به وظيفه خود که ارائه اطلاعات درست و روشنسازي افکار عمومي است، عمل کنند.
115/
انتهای پیام/