وي افزود: بنابراين نخستين مولاژ اتومبيل متعلق به پهلوي اول از سوي متخصصان ساخته شده است و هماکنون گردشگران سعدآباد با اين ماشين جابهجا ميشود.
کرمي با بيان اينکه اين ماشين متعلق به پهلوي اول بوده که در سال 1919 به صورت دستساز ساخته شده است، خاطرنشان کرد: در برنامه کاخموزه ساخت مولاژ 10 ماشين است که در صورت اختصاص اعتبار اين ماشينها ساخته و در مجموعه قرار داده ميشود.
مدير کاخموزه سعدآباد درباره ساخت موزه اتومبيل اظهار داشت: موزه اتومبيل با تأمين اعتبار و انتخاب مشاور در سال جاري در کاخموزه سعدآباد گشايش مييابد.
وي ادامه داد: تفاهمنامهاي که قرار بود ميان مجموعه فرهنگي_ تاريخي سعدآباد و شرکت سايپا براي تأسيس موزه اتومبيل انعقاد شود، به سرانجام نرسيد.
به گفته کرمي موزه اتومبيل در کاخموزه و بدون حمايت از سايپا برپا ميشود. ما فکر ميکرديم توافق قطعي انجام شده است. حتي پيشنويس تفاهمنامه ميان سازمان ميراث فرهنگي و سايپا صورت گرفت. طراحي سه بعدي موزه نيز انجام شده بود تا براساس استانداردهاي فني موزه به شکل قابل حمل تأسيس شود اما در نهايت نتوانستيم به توافق نهايي برسيم.
مدير کاخموزه سعدآباد با بيان اينکه قرار است گاراژ قديمي سعدآباد به موزه اتومبيل تبديل شود، خاطرنشان کرد: طرح جديد ما اين است که گاراژ قديمي سعدآباد را با اتومبيلهايي که در اختيار داريم، به موزه تبديل کنيم. هچنين يکي از اتومبيلهاي قديمي سعدآباد يک رولزرويس سرمهاي متعلق به آخرين همسر پهلوي دوم و يک کالسکه سلطنتي است که توسط خاندان پهلوي در مواقع خاص براي عبور و مرور در سعدآباد مورد استفاده قرار ميگرفت.
وي درباره اعتبار و مدت لازم براي راهاندازي اين موزه به ميراث آريا گفت: اين موزه با تأمين اعتبار در حدود 30 تا 40 ميليون تومان در مدت سه تا چهار ماه راهاندازي خواهد شد.
115/
انتهای پیام/