مدير موزه بريتانيا از موزه آستان قدس رضوي بازديد کرد

به گزارش ميراث آريا(CHTN)، روبرت نيل مک گري گور مدير کل موزه بريتانيا در بازديد از موزه آستان قدس رضوي با بيان اين مطلب گفت: نقوش ايماني که با دستان دانشمندان، هنرمندان و خطاطان بزرگ در طول تاريخ نگاشته و در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود بسيار ارزشمند است و من خوشحالم که فرصتي دست داد تا زيبائي، قداست و خلوص نيتي که به اتکا به آن اين کتاب ها به رشته تحرير درآمده‌اند را تماشا کنم.

وي که براي ايجاد ارتباط و همکاري با موزه آستان قدس رضوي به ايران سفر کرده است افزود: گنجينه خطي آستان قدس رضوي بايد از طريق وب به جهانيان معرفي شود تا نسخه شناسان، محققان و دانش پژوهان با اين گنجينه مکتوب بشري آشنا شوند.

مدير کل موزه بريتانيا اظهار داشت: از اينکه توانستم از نزديک قرآن خطي منسوب به دستخط حضرت علي(ع) را تماشا کنم بسيار خوشحالم و براي خود افتخار بزرگي مي‌دانم .همچنين ديدن قرآن‌ها و کتاب‌هاي خطي نفيس نظير قرآن بايسنقري و آثار خطي علما و دانشمندان بزرگ اسلامي مانند زکرياي رازي، شيخ بهايي و علامه مجلسي برايم بسيار جذاب بود.

سفير فرهنگي کشور بريتانيا در بازديد از گنجينه‌هاي قرآن، فرش و هداياي مقام معظم رهبري موزه آستان قدس رضوي نيز خاطر نشان کرد: انبوه آثار وقفي اين موزه نشانگر جايگاه وقف در جامعه اسلامي و عشق و ارادت مسلمانان به بارگاه حضرت رضا(ع) است.

مک گري گور وجود قرآن‌هايي با خطوط مختلف در موزه آستان قدس رضوي را سير تکامل خط خواند و گفت: در واقع اينجا تاريخچه خطوط اسلامي به نمايش گذاشته شده است و آنچه جالب توجه است اينکه متن همه قرآن‌ها يکي است اما خطوط و تذهيب آنها متفاوت است./115

انتهای پیام/

کد خبر 1387040122