بازرگاني فرش سبب دوري از  فرهنگ ايراني

ساسان قاسمي در گفتگو با ميراث آريا(chtn) با بيان اين مطلب گفت: واگذاري فرش دستباف به بخش بازرگاني کشور به دليل بازار خوب اين توليدات در برهه اي از زمان بود و اين طرح در دست اجرا قرار گرفت که چگونه مي توان ازفرش نهايت ارزآوري را داشت.

وي با بيان اينکه اين ديدگاه تنها در چند سال نخست اجراي اين طرح نتيجه بخش بود،‌ اظهار داشت: وجه هنري فرش در ميان دادو ستدها و سليقه يابي بازارهاي جهاني گوشه گير شد و به طبع کيفيت خود را نيز از دست داد.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي گيلان تنوع طلبي بازارهاي اروپايي را عاملي تأثيرگذار بر جدايي فرش ايراني از هويت و سنت‌هاي موجود در آن دانست و بيان داشت: سفارش‌پذيري از بازار کشورهايي که دکوراسيون خانه‌هايشان را هر پنج سال يکبار تغيير مي‌دهند ضربه‌اي جبران ناپذير بر فرش ايران وارد کرد.

قاسمي ادامه داد: طرح، ‌نقش رنگ و بسياري از اصالت‌هاي موجود در فرش ايراني با همسو شدن با بازار‌هاي جهاني جاي خود را به سليقه‌هاي زودگذر و خالي از اصالت اروپايي‌ها داده‌اند.

وي با بيان اينکه ما از فرصت‌ها براي پر کردن بازارهاي جهاني از فرش هايمان استفاده نکرده‌ايم، ‌افزود: در دوره‌اي که بازارهاي اروپا و آمريکا خالي از هر گونه نقش و طرح بود ما مي‌توانستيم فرهنگ ايراني را به اين بازارها هديه کنيم تا امروز لازم نباشد با کشورهايي چون چين و هند که تنها به کپي برداري طرح‌ها مي‌پردازند رقابت کنيم.

111/

انتهای پیام/

کد خبر 1387040617