وي با بيان اينکه اين ديدگاه تنها در چند سال نخست اجراي اين طرح نتيجه بخش بود، اظهار داشت: وجه هنري فرش در ميان دادو ستدها و سليقه يابي بازارهاي جهاني گوشه گير شد و به طبع کيفيت خود را نيز از دست داد.
معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي گيلان تنوع طلبي بازارهاي اروپايي را عاملي تأثيرگذار بر جدايي فرش ايراني از هويت و سنتهاي موجود در آن دانست و بيان داشت: سفارشپذيري از بازار کشورهايي که دکوراسيون خانههايشان را هر پنج سال يکبار تغيير ميدهند ضربهاي جبران ناپذير بر فرش ايران وارد کرد.
قاسمي ادامه داد: طرح، نقش رنگ و بسياري از اصالتهاي موجود در فرش ايراني با همسو شدن با بازارهاي جهاني جاي خود را به سليقههاي زودگذر و خالي از اصالت اروپاييها دادهاند.
وي با بيان اينکه ما از فرصتها براي پر کردن بازارهاي جهاني از فرش هايمان استفاده نکردهايم، افزود: در دورهاي که بازارهاي اروپا و آمريکا خالي از هر گونه نقش و طرح بود ما ميتوانستيم فرهنگ ايراني را به اين بازارها هديه کنيم تا امروز لازم نباشد با کشورهايي چون چين و هند که تنها به کپي برداري طرحها ميپردازند رقابت کنيم.
111/
انتهای پیام/