بايد مفهوم مديريت بحران و حادثه را در گردشگري تعريف کرد

علي شادلو، رييس هيات مديره شرکت ماه سرخ پرشيا و کارشناس ارشد و کارشناس امداد و نجات در گفت و گو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: هنوز خلا وجود اورژانس طبيعت‌گردي در صنعت گردشگري ايران احساس مي‌‌شود و هنوز سايت‌هاي پرتردد طبيعت‌گردي ما از کوچک‌ترين امکانات امدادي بي‌بهره‌اند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال پنج‌شنبه گذشته يک گروه 8 نفره که از تهران براي صعود به قله اشترانکوه يکي از بلندترين قله‌هاي زاگرس واقع در لرستان، سفر کرده بودند، هنگام بازگشت به علت تاريکي هوا يال کوه را اشتباه رفته و بالاي سر يک دره پرشيب و خطرناک گير افتادند به طوري که نه راه پس داشتند و نه راه پيش.

وي افزود: زماني هم که ما روز جمعه در حال بازگشت از مسير درياچه گهر بوديم، ديديم که گروه همچنان روي کوه است و نيروي انتظامي هم در دامنه کوه ايستاده و گروه ديگري از افراد نيروي انتظامي هم که براي کمک رفته بودند در بخش ديگري از کوه گير افتاده بودند در حالي که کاري از دستشان برنمي‌آيد، چون نه امکانات لازم را داشتند و نه آموزش‌هاي لازم را ديده بودند.

وي معتقد است: سايت‌هاي شلوغ و پرترافيکي مانند اشترانکوه و درياچه گهر که به ويژه در ايام تعطيلات پذيراي گردشگران بسياري است بايد مجهز به اورژانس طبيعت‌گردي و گروه امداد باشند در حالي که در تمام آن منطقه حتي يک کيف کمک‌هاي اوليه هم وجود نداشت.

شادلو گفت: هنوز در سراسر کشور هيچ ساختاري براي اين منظور وجود ندارد و هنوز هيچکس مسوليت مديريت اين نوع حوادث را بر عهده نگرفته است.

وي افزود: قبل از هر چيز بايد متولي مديدريت اين حوادث و بحران‌ها مشخص شود که کدام سازمان، ارگان يا شرکتي است. بعد از آن هم بايد متولي اين امر به تخصص مديدريت حوادث و بحران‌هاي طبيعت‌گردي آشنا شود./100

انتهای پیام/

کد خبر 138704308