اين اسطوره شناس گفت: اسطوره پردازان، بهترين هنرمندان زمان خود بودهاند چراکه گمشدهاي داشتهاند و در پي روياهاي خود بودهاند پس اسطوره همان هنر است.
وي با بيان نکاتي از دلايل پيوند عصر ما با اسطورههاي باستان، و نحوه باززايي و تداوم اين اسطوره ها در اشکال مدرن خود يادآور شد: ضرورتي ندارد که در عصر عقلانيت و علم و فن آوري، از اسطوره سخن بگوئيم. بايد گفت اين اسطورهها در زمان ما همه بازتوليد شده و تغيير يافته اند. اگر در روزگار باستان اسطوره نقش و کارکردي آئيني و مقدس داشته، امروز اين نقش کاملاً تغيير کرده است.
اين محقق با نقل قولي از ارنست کاسيرر \"تا زبان هست، اسطوره هم هست\" تأکيد کرد: انسان با زبان، با نمادها و با اسطورهها ميانديشد، و اولين تعريف اسطوره اينست که، اسطوره بياني نمادين، براي تفسير انسان از هستي، پديده هاي طبيعت، ايزدان، موجودات خارق العاده و قهرمانان است.
وي با بيان وجوه زيبايي شناختي اسطورهها گفت: هنر هرچه ابتدايي تر و بدوي تر و ساده تر، زيباتر و به لحاظ زيبايي شناسي غني تر است.
اسماعيل پور به رويا پردازي، دور شدن از دنياي رئال، نماد سازي و نشانه شناسي، به عنوان ويژگيهاي اسطوره پرداخت و با ذکر موارد اختلاف اسطوره ها، در روزگار پيدايش و در عصر ما تاکيد کرد: اسطوره در عصر پيشامدرن، و قبل از رنسانس، تقدسي آئيني و ماورايي داشت و منشأ پيدايش و دوام عالم طبيعت، و مظاهر هستي شمرده ميشد.
گفتني است اين سخنراني که با پخش اسلايد از نقوش، نگاره ها، نمادهاي اساطيري و آئيني باستان در تمدنهاي مختلف جهان همراه بود، با استقبال علاقمندان مواجه شد.
مؤسسه فرهنگي هنري صبا نشستها، سخنرانيها، و ميزگردهاي پژوهشي خود را پيرامون مسائل تاريخ و فلسفه، زيبايي شناسي و هنر ايران و جهان ادامه خواهد داد./120
انتهای پیام/