عروسک عمو نوروز به بازار مي‌آيد

مجيد قادري مدير بخش سرگرمي‌هاي سازنده کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان در گفتگو با ميراث آريا(‍chtn) با اعلام اين مطلب گفت: ما يک شخصيت نازنين به نام عمو نوروز داريم که ريشه در فرهنگ کهن ما دارد. اين شخصيت آنقدر غني و اصيل است که سبب الهام و به وجود آمدن شخصيت بابانوِِِيل در فرهنگ مسيحي شده است.

قادري ضمن اشاره به اينکه عمو نوروز در نظام فرهنگ شهرنشيني و در تاريخ معاصر ايران به دست فراموشي سپرده شده است گفت: در دوران معاصر آنقدر که بچه‌ها بابانويل را مي شناسند عمو نوروز را نمي شناسند و اين در حالي است که بابانويل برگرفته از عمو نوروز است.

وي گفت: در تعاملات تاريخي و فرهنگي بسياري از آداب و رسوم ما ايرانيان باعث الهام و شکل گيري بسياري از شخصيت‌هاي معادل‌سازي شده در فرهنگ‌هاي ديگر است از جمله بابانويل و عمو نوروز.


قادري ادامه داد: ما به اين نتيجه رسيده ايم که چرا نبايد بچه‌ها با شخصيت عمو نوروز که مي‌تواند در قالب عروسک و داستان‌هاي مختلف ارايه شود آشنا شوند و اين در واقع منشأ اوليه طراحي عروسک عمو نوروز است.

وي افزود: عروسک عمو نوروز طراحي و مدل سازي شده است که بعد از مرحله مدل سازي بايد تعاملاتي در ارتباط با آن ارزيابي شود و سپس اقدام به توليد عروسک کنيم.

مدير بخش سرگرمي‌هاي سازنده همچنين ضمن اشاره به توليد عروسک‌هاي ملي دارا و سارا در ابعاد 40 سانتي‌متري گفت: ما بعد از توليد عروسک‌هاي دارا و سارا از سال گذشته اقدام به طراحي نسل دوم اين عروسک‌ها ذر ابعاد 30 سانتي‌متري کرده ايم.

وي افزود: نوع 30 سانتي‌متري عروسک‌هاي دارا و سارا که از اواخر سال 87 وارد بازار مي شود از نظر وزن سبک‌تر است و براي استفاده کودکان بالاي 3 سال طراحي شده است و اين در حالي است که عروسک هاي 40 سانتي‌متري مخصوص استفاده کودکان بالاي 7 سال است.

قادري با بيان اين مطلب که در قالب عروسک هاي ملي دارا و سارا بيش از 30 قوميت ايراني معرفي شده است خاطز نشان کرد: در طراحي لباس اين عروسک ها سعي شده پوشاک خرده فرهنگ‌هاي ايراني مانند پوشاک مردم ترکمن يا سوزن دوزي‌هاي بلوچ معرفي شود تا به اين ترتيب کودکان ما با گوشه‌اي از ميراث فرهنگي ايران آشنا شوند./115

انتهای پیام/

کد خبر 1387051341