محمدرضا بذرگر افزود: اين اثر در بافت مرکزي شهرستان فسا واقع شده و با توجه به فنون معماري موجود در اثر بنا در ظاهر متعلق به دوران قاجاريه و چون در مرکز شهر واقع شده آن را مسجد جامع ناميدهاند.
وي تصريح کرد: ورودي مسجد از ضلع شرقي و در نماي بيروني اين ضلع کاشيهاي رنگي با آيات قرآني و همچنين نقوش هندسي به چشم ميخورد.اين کاشيکاريها توسط هيئت امناء صورت گرفته است.
وي ادامه داد: پس از در ورودي وارد فضايي مستطيل شکل ميشويم که پوشش سقف آن بصورت عرقچين و نماي داخلي اين فضا با آجرهاي جديد نماکاري شده است. در طرفين اين فضا هر کدام دو اطاق داراي طاق تويزه است . بدنه اصلي با کاهگل اندود شده که اخيراً نيز گچ کاري و رنگ آميزي شده است.
وي همچنين افزود: کف فرش اين اطاقها با کاشي فرش شده است. هر اطاق نيز دري فلزي بطرف حياط مسجد دارد اطاق سمت چپ نيز درست قرينه اطاقهاي سمت راست است. در بدنه اطاقها نيز طاقنماهائي بکار رفته است. تنها راه ورودي اين اطاقها به فضاي سردر اصلي مسجد يک درب فلزي است اطاقهاي طرفين ورودي هر کدام دو دريچه آهني بطرف حياط مرکزي دارند.
وي تصريح کرد : ضلع جنوبي بنا نيز داراي 8 حجره است که با آجر تزئين شده است. پشتبام اين ضلع بوسيله کاهگل اندود شده و اين ضلع بطور کامل فرم جديدي به خود گرفته است.
وي ادامه داد: حياط مسجد نيز بصورت مربعشکل و کف اين حياط با کاشي کففرش شده است. در وسط حياط يک حوض مستطيل شکل وجود دارد که حوض اصلي مسجد نيز در اين قسمت بوده و توسط هيئت امناء اخيراً مرمت شده است.
وي خاطر نشان کرد: فرم معماري شبستان اصلي مسجد بصورت مربعشکل و داراي 9 جرز(ستون) است که پوشش سقف بر روي اين جرزها(ستونها) اجرا شده در بدنه ضلع جنوبي شبستان چهار حجره با پوشش سقف طاق مانند وجود دارد که در هر يک از حجرهها طاقچهاي به ابعاد 1×1 متر تعبيه شده است.
محمدرضا بذرگر اضافه کرد: انتهاي اين ضلع کتيبهاي سنگي در بدنه ديوار بصورت محراب وجود دارد که دور تا دور آن را آيات قرآني بصورت حجاري در بر گرفته است.
وي ادامه داد: کف فرش شبستان با موزائيک جديد و در ضلع غربي شبستان، محرابي وجود دارد که با سنگهاي مرمر و قسمت فوقاني آن مزين به کاشيهاي رنگي و نقوش اسليمي و آيات قرآني است .
بذرگر همچنين گفت: به احتمال زياد محراب اصلي بنا نيز در همين قسمت وجود داشته که به مرور زمان مسدود و محراب جديد جايگزين آن شده است.
وي گفت: در قسمت شمالي شبستان پوشش سقف بصورت عرقچين است دراين قسمت سالني جديد توسط هيئت امناء به فضاي شبستان اضافه شده است.
بذرگر بيان کرد: با توجه به آثار و شواهد موجود در اين شبستان گچبريهاي تزئيني نيز وجود داشته که قسمت اعظم آنها فرو ريخته است.
وي اضافه کرد: انتهاي ضلع غربي شبستان کتيبهاي سنگي در بدنه ديوار وجود دارد که متن آن بيانگر آن است که چه کسي بناي مسجد را ساخته و بدليل فرسايش قابل خواندن نيست .
بذرگر خاطر نشان کرد: مصالح بکار رفته در اين شبستان آجر و سنگ با ملاط گچ است . در قسمت فوقاني اين شبستان طاقچههايي تعبيه شده که جهت قرار گرفتن وسايل روشنايي در مسجد است .
وي همچنين بيان کرد: در بدنه جرزها نيز بوسيله گچ شبه طاقچههايي به چشم ميخورد که به منظور نگهداري کتب مقدس و مهرهاي نماز احداث شده است. بدنه شبستان با گچ اندود و روي آن نقاشي شده است. تزئينات به کاررفته در اين بنا گچبري ، نقاشي هاي سقفي و آيينه کاري است .
گفتني است اين اثربه شماره ثبتي 21889 در فهرست آثار ملي ايران قرار گرفته است./104
انتهای پیام/