فقط اصل  آثار تاريخي به نمايشگاه‌هاي بين المللي مي‌روند

مسئول ادراه اموال معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در گفتگو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: پس از تصميم گيري براي برگزاري نمايشگاه بر اساس سياست‌هاي سازمان و صدور مجوز برگزاري نمايشگاه اشيا توسط يک هيات کارشناسي براي خروج از کشور انتخاب مي شوند. در اين مرحله هريک از اشياء مورد ارزيابي بيمه اي قرار گرفته و مجددا\"مورد بازبيني قرار مي‌گيرند.

ام البنين نعمت گرگاني گفت: پس از ورود اشياء به نمايشگاه در حضور امين اموال به عنوان ناظر دائم، پلمپ اشياء توسط نيروهاي حفاظتي و حراستي نمايشگاه گشوده شوه و در ويترين‌ها قرار مي‌گيرند. پس از اتمام برگزاري نمايشگاه نيز با حضور امين اموال، اشياء از ويترين خارج شده، مجددا\"بسته بندي و پلمپ مي‌شوند.

وي در ادامه تاکيد کرد: پس از ورود اشياء به ايران هيأت ارزيابي مجددا\" ارزيابي و کنترل مي شود تا مبادا آثار تعويضي يا مولاژ ارسال نشده باشند.

به گفته اين مقام مسئول در معاونت فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين که برخي ادعا مي‌کنند ايران نبايد آثار درجه اول خود را به نمايشگاه‌هاي بين المللي بفرستد منطقي به نظر نمي‌رسد، چراکه آثار تاريخي در ايران هيچ گاه درجه بندي نمي‌شوند از سوي ديگر به اعتقاد ما تمامي آثار در يک جايگاه قرار دارند.

به گفته اين کارشناس ارزيابي اشياء تاريخي اين در حالي است که تمامي اشياء تاريخي خروجي سازمان به صورت مولاژ ارسال نمي شوند تنها آثاري به صورت مولاژ ارسال مي شوند که داراي حجم زياد بوده و هر گونه تکان و لرزش در آنها احتمال آسيب و خدشه به شيء را منجر مي شود .براي نمونه در نمايشگاه‌هاي گذشته ما از ارسال سرستون هخامنشي و مجسمه شمي مربوط به دوره اشکاني خودداري کرده و مولاژ آن را ارسال کرديم ./118

انتهای پیام/

کد خبر 1387051611