فريبرز دولت آبادي گفت: اما در نهايت ثبت داراي درجات متفاوت است و اين درجه بندي، صرفا\"، ارزش بناي محوطه را مشخص نميکند.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: در صورتي که درجه بندي وجود داشته باشد، ضرورت مداخله درجهت حفاظت و مرمت آثار و نيز ميزان مداخلات مجاز است و اين در حالي است که اين اتفاق رخ نداده است.
وي با اشاره به اين که هم اکنون در نظام ثبت کشور، مسجد جامع اصفهان با يک خانه تاريخي ثبت شده مربوط به دوره پهلوي اول در شهر تهران به صورت يکسان ثبت شده است اظهار داشت: بنابراين نتيجه مي گيريم آثار ثبتي کشور درجه بندي نشده اند.
به گفته معاون ميراث فرهنگي در سال گذشته از طريق دفتر ثبت آثار، اقدامي براي تدوين نظام و فرايند ثبت آثار طي قراردادي با مشاور آغاز شد که يکي از خروجيهاي اين اقدام، دستورالعملهايي است که بر اساس آن، ميتوان آثار ثبت شده را درجه بندي کرد.
دولت آبادي تاکيد کرد: هم زمان با اين فرايند دفتر بافتها و محوطههاي تاريخي نيز چارچوبي، براي تفکيک بناهاي داراي شان ملي استاني و جهاني تدوين شد و هم اکنون طبقه بندي اين بناها در حال انجام است.
وي اظهار اميدواري کرد: اميد است پس از نتيجه گيري اين عمليات، بتوان آثار ثبت شده کشور را درجه بندي کرد، در اين صورت به راحتي مي توان در مورد اولويت هاي مداخله، شيوههاي مداخله و مرمت، موضوع ضرورت استحکام بخشي و مباحث ديگر برنامه ريزي کرد.
وي با اشاره به اين که در حقيقت موضوع شهر و بافت بايد از موضوع بناها و آثار جدا شود اضافه کرد: اين دو موضوع دو مقوله کاملا\"مجزا هستند . از سوي ديگر اين که گفته ميشود درجه بندي در آثار ثبت شده وجود ندارد، به اين معنا نيست که هيچ ذهنيتي درباره اين ضرورتها وجود ندارد.
معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري ادامه داد: چراکه براساس تجارب ساليان گذشته، آثارثبت شده داراي اولويت کشور شناسايي و تعريف شده اند، به همين دليل بود که پروژههاي ملي تعريف شده اند .
دولت آبادي با اشاره به اين که در رابطه با برخي از پروژه ها، توافقنامههايي با سازمان مديريت و برنامه ريزي امضاء شده است ادامه داد: برخي از پروژهها نيز از منابع سازماني و برخي ديگر از منابع استاني اعتبار دريافت ميکنند.
و.ي در پايان تاکيد کرد: اگرچه ذهنيتي درباره اين تفکيک ها وجود دارد اما اين تفکيکها به صورت رسمي و مدون انجام نشده اند./118
انتهای پیام/