به گفته وي، در ساخت اين منبر هنرهاي متعددي به بکار رفته است که برخي جنبه مقدماتي داشته و برخي اجرايي بوده اند. هنرهايي چون خوشنويسي، طراحي گل و بوته و اسليمي و استخراج الگوي آنها به عنوان مقدمات کار محسوب ميشدند و صنايع و هنرهاي نجاري، گره چيني، منبت و مشبک به عنوان بخش اجرايي آن به شمار مي رود.
وي همچنين با اشاره به آسيب هاي وارده به منبر خاطرنشان کرد: رطوبت، موريانه زدگي، گرد و غبار، آتش سوزي،شکستگي و فرسودگي از جمله آسيب هايي بودند که بر اثر گذشت زمان به صورت طبيعي و غيرطبيعي به اين منبر وارد شده بود.
اين منبت کار گلستاني، مراحل مرمت منبر را برشمرد و اظهار داشت: مطالعات، آسيب شناسي، پاک سازي، طراحي، انتخاب چوب، برش کاري قطعات بدنه سمت چپ، منبت کاري، نصب، برش کاري گره چيني دستک منبر، آماده سازي، تعويض کلاف پايين دستکها، نصب گره چيني دستکها، گره چيني دستک نشينگاه، نصب کلاف و نمادگذاري از مراحل مختلف مرمت اين منبر بود .
وي تصريح کرد: در مرمت اين منبر تعداد 572 قطعه بکار رفته و مرمت آن چهار ماه به طول انجاميد.
زحمتکش تاکيد کرد: هر چند مرمت و اقدامات انجام شده براي حفظ اين منبر لازم و مفيد بود اما اين کافي نيست و بايد فرصت و بودجه بيشتر براي اين کار اختصاص داده شود و تحقيقات بيشتري روي اين اثر تاريخي با ارزش صورت گيرد./104
انتهای پیام/