واکنش افراد در برخورد با اين قضيه به دو صورت است. گروهي احساس ميکنند که اگر جنس مورد نظر خود را با قيمتي نازل بخرند از نظر اقتصادي سود کردهاند و به خيال خودشان زندگي ميکنند، اينها همان افرادي هستند که کميت را بر کيفيت ترجيح ميدهند و تنها به ظاهر جذاب و شکيل اين اجناس توجه دارند و کالاي مورد نياز خود را قيمتي ارزان اما بدون کيفيت خريداري ميکنند اما گروه دوم که مطمئنا منطقيتر فکر ميکنند قيمت پايين يک محصول را ناشي از کيفيت نامرغوب و تقلبي آن ميدانند و از خريد آن امتناع ميکنند.
اما حضور لوازم بهداشتي و آرايشي تقلبي تنها منحصر به بازارهاي هفتگي يا دستفروشان خيابان گرد نيست چرا که قفسههاي بسياري از فروشگاههاي محصولات آرايشي نيز مملو از اين قبيل اجناس است.
پديدهاي به نام قاچاق در لوازم آرايش
در حال حاضر بخش عمدهاي از محصولات آرايشي و بهداشتي که در بازارهاي کشور به فروش ميرسد تقلبي و غير مجاز است و از طريق کانالهاي غير قانوني و قاچاق وارد کشور ميشوند.شايد درست باشد اگر بگوييم ايران از نظر ميزان مصرف محصولات آرايشي و بهداشتي بالاخص آرايشي رتبه اول جهان را به خود اختصاص داده است و اين موضوع خود باعث سرازير شدن سيل عظيم محصولات آرايشي ارزان قيمت و بيکيفيت به کشور شده است.
لوازم آرايشي تقلبي بيشتر از طريق مرزهاي غربي و شرقي و به صورت غيرقانوني به کشور وارد ميشود به طوريکه از تمام مارکهاي مرغوب لوازم آرايش خارجي نمونه تقلبي آن بدون کوچکترين تفاوت ظاهري نيز در بازار موجود است.
توليدکنندگان اين محصولات با استفاده از ترفندهايي ظريف بازار پررونقي را براي محصولات توليدي خود ايجاد کردهاند به طوريکه امکان تشخيص محصولات آرايشي اصل از نوع تقلبي آن براي هر خريدار عادي ممکن نيست.
البته اگر قرار باشد خريداران به راحتي جنس تقلبي را از اصل تميز دهند هيچ سرمايهگذار سودجويي حاضر نميشود در توليد اين اجناس تقلبي سرمايهگذاري کند.
اما در ايران سودجويان بيکار ننشستهاند و از اين علاقه شديد به لوازم آرايش استفاده سوء کرده و اقدام به توليد محصولاتي بهداشتي ميکنند. اين افراد سود جو و متقلب بيشتر در کارگاههاي زير زميني و به صورت مخفيانه اقدام به توليد اين قبيل محصولات کرده و با جعل مارکهاي معروف آرايشي، محصولات خود را روانه بازار مصرف ميکنند.
در همين راستا روز گذشته سرهنگ مهدي احمدي رئيس مرکز اطلاعرساني فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ از دستگيري فردي خبر داد که تحت عنوان يک شرکت توليدي، در امر قاچاق و توزيع انواع محصولات آرايشي و بهداشتي فعاليت گستردهاي داشته است. البته مشابه اين مورد را از طريق رسانههاي خبري زياد ديده و شنيدهايم و تقريبا هر چند ماه يکبار خبري با اين مضمون منتشر ميشود.
ارجعيت محصولات داخلي به توليدات تقلبي خارجي
اگر چه توليدات تقلبي بيش از 50 درصد بازار محصولات بهداشتي و آرايشي ايران را به خود اختصاص دادهاند، اما در اين ميان هستند فراوردههايي که از طريق قانوني و با مجوز رسمي به کشور وارد ميشوند و نيز هستند محصولاتي که با مجوز وزارت بهداشت در لابراتورهاي داخلي توليد ميشوند.
گرچه ممکن است لوازم آرايشي توليد داخل از نظر کيفيت با نمونههاي خارجي برابري نکنند، اما چنانچه قرار است جنسي ارزان خريده شود پس بهتر است که از محصولات داخلي که فاکتورهاي بهداشتي در آنها مدنظر قرار ميگيرد استفاده کنيم./115
انتهای پیام/