سيد محمد بهشتي، مرحوم لرزاده را جزو معدود هنرمنداني دانست که هرگز دچار اين بلا نشده و مثل سازي که هنوز کوک بود، هر آن چه مينواخت خوش بود و با گذشته ارتباط برقرار ميکرد.
وي افزود: براي ما که ارتباطمان با گذشته قطع و گوشمان از کوک خارج شده ، وجود اين ساز آنقدر ميارزد که گوشهايمان را کوک کنيم تا صداي مناسب را از نامناسب تشخيص دهد.
رئيس دانشنامهي تاريخ معماري و شهر سازي ايران، آثار استاد لرزاده و شاگردان محدودش را شهادتي بر معماري سنتي ايران دانست و گفت: با زنده نگهداشتن ياد و راه او ،ياد همه کساني که با دست خود معماري اين سرزمين را در گستره جغرافيايي گسترش دادند، زنده ميماند.
سپس، جواد مجابي با ابراز تأسف از عدم ذکر نام معماران بزرگ تاريخ ايران بر آثارشان، مهمترين ويژگي لرزاده را درک بدون واسطه زبان و بيان پيشينيان دانست.
مجابي خاطرنشان کرد: کمتر معماري همچون استاد لرزاده در تاريخ معماري ايران ديده شده که علاوه بر فنون معماري، شاعر و اديب باشد و به زبان شعر سخن بگويد، چرا که شعر و نظم ميتواند تمام مؤلفههاي فرهنگ ايراني و هر آن چه را که لازم است، به شکل خلاصه و موجز مطرح کند.
وي در پايان سخنانش به لزوم تحقيقات و پژوهشهاي دانشگاهي و رسانهاي براي شناخت و معرفي بيشتر آثار بزرگان فرهنگ و هنر ايران تأکيد کرد.
حسين مفيد از ديگر کارشناسان حاضر در نشست و شاگرد استاد لرزاده با ذکر خاطراتي از حضور در کنار استاد لرزاده مهمترين شاخصه آثار معماري استاد را فضاسازي و دوري از ادغام حجمها عنوان کرد و گفت: فضاسازي اين امکان را فراهم ميکند که هرکس با ورود به آن مکان، خودش را پيدا کند و شخصاً دست به انتخاب بزند که در هر قسمت ميخواهد چه کاري انجام دهد.
مفيد با اشاره به اينکه استاد لرزاده دروازه دراماتيک را پيموده و به رمانتيسم فضا دست پيدا کرده است ادامه داد: اين فضاها علاوه بر اينکه هرگز خودشان را به ما تحميل نميکنند، متظاهر و خودنما هم نيستند بلکه دروني هستند.
مفيد سخنان خود را با بررسي ويژگيهاي شاخص مسجد \"سجاد\" تهران که از آثار استاد لرزاده است و مقايسه آن با مسجد شيخلطفالله ادامه داد: مسجد سجاد از نظر معماري حرفهاي بسياري براي گفتن دارد و نه تنها چيزي از مسجد شيخلطفالله کم نميآورد بلکه با آن برابري ميکند.
در خاتمه مهدي مکينژاد در جمعبندي مباحث مطرح شده به پژوهش روي آثار معماري سنتي تاکيد کرد و گفت: متاسفانه مکتوب نکردن اطلاعات در تمام شاخههاي هنر ما وجود داشته و اين امر باعث گمراهي نسل جديد شده است. اما خوشبختانه استاد لرزاده خود بر اين نقيصه اشراف داشته و دستاوردهايش را هم مکتوب کرده و هم در اختيار شاگردانش قرارداده است.
118/
انتهای پیام/