وي ادامه داد: در بررسي جايگاه صنايع فرهنگي بررسي نقش اين صنايع در فرهنگ، ترويج فرهنگ، اشتغال و ايجاد ثروت بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي همچنين به بررسي آمارهاي اعلام شده يونسکو در سال 2005 پرداخت و گفت: اگر چه اين آمار و اطلاعات با بررسي تمامي کشورها اعلام شده است اما نکات جالب توجهي از آنها حاصل شده است.
سعيدآبادي افزود: تجارت صنايع فرهنگي در دوره 10 ساله 1994 تا 2002 تقريبا دو برابر شده است که اين افزايش و اين آمار مربوط به کشورهاي با درآمد بالا است ولي بر اساس دادههاي آماري بزرگترين صادرکنندگان کالاهاي فرهنگي به ترتيب بريتانيا، آمريکا و چين است .
دبيرکل يونسکو در ايران ادامه داد: اما در حوزه وارد کنندگان کالاهاي فرهنگي آمريکا با 3/15 ميليارد دلار، بريتانيا با 8/7 ميليون دلار و آلمان با 7/4 ميليارد دلار در رتبه بندي اول تا سوم هستند.
وي افزود: بعد از بررسي ديدگاههاي آماري يونسکو در اين فاصله زماني ده ساله مجتمع بهتر اين مطالب دست مييابيم که کشورهاي در حال توسعه چون ايران که از ظرفيتهاي بالاي فرهنگي دارا هستند و در صدور اين بار فرهنگي تلاش چنداني نکردهاند بايد هوشمندانه از ظرفيتهاي خود بهرهبرداري کرده و اين را بدانند که سازماني چون يونسکو از اين گونه فعاليتهاي آنها حمايت ميکند.
سعيدابادي گفت: نکته حايز اهميت دعوت يونسکو از کشوري چون ايران به دليل برخورداري از پيشينه تاريخي و فرهنگي غني است چرا که حضور ايران در چهار چوب آماري اين سازمان، سياستگذاري در اين عرصه را راحت تر ميکند.
وي در پايان تصريح کرد: اقدام جديد يونسکو در حساسيت و تقويت فرهنگ و کشورهاي داراي تنوع فرهنگي بحثي به عنوان شبکه شهرهاي خلاق فرهنگي است که با هدف تقويت بحث فرهنگي اين شهرها اقدام به ثبت آنها ميکند که فعالان يونسکو در ايران شهر شيراز را به عنوان يک شهر خلاق به اين مجموعه معرفي و درصدد ثبت آن در اين ميان هستند./111
انتهای پیام/