عباسي با ارائه تصاويري از مساجد مختلف و تحليل عناصر معماري آن گفت: بر خلاف برخي بناها، مثل کاخ که از يک فضاي ابتدايي مثل باغ شروع ميشود و بناي اصلي خودش را در وسط يا آخر آن پنهان ميکند، گفته پرداز مسجد، خيلي زود خودش را دريافت شهري نشان ميدهد و ابراز ميکند.
وي پس از تحليل فضاي بيروني مسجد که انباشته از عناصر تکرار شونده در درون همديگر براي القاي مفاهيم جاودانگي و رسيدن به زيباشناسي خاص است، از مسجد آقا بزرگ کاشان به عنوان يکي از بهترين نمونههاي اين بحث نام برد.
او خاطرنشان کرد که در بافت سنتي شهر کاشان که همه بناها در يک سطح است و حتي برجها در عمق و توي زمين ساخته ميشوند، باز اين مسجد است که تمام توجهها را به سمت خود جلب ميکند.
عباسي سخنان خود را با تحول معنايي در شکل مربع گونه مسجد آقا بزرگ ادامه داد و افزود: در اين مسجد همه جور حرکت به صورت لايهلايه ديده ميشود با اين تفاوت که حرکتها فقط از پايين به بالا نيست بلکه از بالا به پايين نيز حرکت به سمت مرکز وجود دارد.
تحليل گفتماني عباسي از مسجد با بررسي رابطه مسجد با بافت شهري و مثلا حضور آن در کنار بانک ادامه يافت.
وي مسجد را نمادي از معنويت و بانک را ماديت صرف دانست و ادامه داد: سالها پيش مساجد با اعطاي قرض الحسنه و کمک به مردم به نوعي شبيه بانک شدند امکا حالا بانکها با تغيير روش و البته با همان هدف خدمت به مردم مسجد را به سمت خود ميکشند به گونهاي که کمتر مسجدي ديده ميشود که در يکي از ديوارهاي خود به بانک ختم نشود، پس اين سوال همچنان باقي است که آيا مسجد همچنان کارکرد سابق خود را دارا است يا در تغيير و تحولات فرهنگي دچار دگرگوني معنايي شده است؟
عباسي با چگونگي کارکرد آن بنا گفت: بايد ببينيم آن مسجد مدرن در درون خود عناصر اصل را حفظ کرده است يا نه. فراموش نکنيم که هر مکاني حتي در يک حد اتاق معمولي وقتي عنوان نمازخانه يا مسجد را ميپذيرد، حتما محراب دارد و حتما کنشگر امام جماعت و چند کنش گر ديگر را خواهد داشت. /120
انتهای پیام/