به گزاش ميراث‌آريا(chtn) ترافيک از معدود موضوعاتي که بارها و بارها مورد بوته نقد و بررسي بسياري از شهروندان تهراني و مسئولان شهري قرار گرفته است . اگرچه راه‌حل‌هاي مختلفي از سوي مسئولان دولتي و شهري براي رفع اين معضل اجتماعي پيشنهاد شده است اما آنچه به نظر مي‌رسد اين است که تدابير پيشنهاد شده در اين رابطه مشکلي را حل نمي‌کند.

عوامل بسياري در تشديد ترافيک تهران و ساير کلان‌شهرها اثرگذار است که از آن جمله مي‌توان به دستفروشي و تکدي‌گري در چهاراه‌ها، فروشندگان سيار‌، ناآشنايي شهروندان با مقاصد مورد نظر، کندي سرعت عمل برخي از رانندگان و محتاطانه رفتار کردن آن‌ها به هنگام رانندگي‌ و اشکالات نرم‌افزاري چراغ‌هاي رانندگي اشاره کرد.

نمايش تصاوير متحرک از طريق تلويزيون‌هاي شهري و تابلوهاي تبليغاتي، نامفهومي برخي از علائم و نشانه‌ها، پارک‌هاي دوبل و دورزدن‌هاي مکرر براي پيدا کردن محل مناسب پارک خودرو ، نقص فني خودرو و تعليم رانندگي در ساعات پر ترافيک، وجود پمپ‌هاي بنزين در محدوده مرکزي شهر و تشکيل صف‌هاي طولاني در اين رابطه و رانندگي تفريحي نيز از ديگر عوامل تشديد کننده ترافيک است.

از تصادفات ترافيکي نيز مي‌توان به عنوان مهم‌ترين عامل تشديد ترافيک نام برد. عدم تغيير موقعيت خودرو به هنگام تصادف تا آمدن افسر، مشاجره رانندگان و توقف رانندگان در حال عبور به منظور بررسي صحنه تصادف نيز در تشديد ترافيک نقش به‌سزايي دارد.

گذشته از تمامي اين حرف‌ها مشکل اصلي ترافيک تهران اين است که مديريت واحدي براي آن تعريف نشده و وظايف موجود در اين رابطه نيز به درستي توزيع نشده است. چراکه مشکل ترافيک شهر تنها با نشستن دور يک ميز و ارائه راهکارهايي که در بسياري از موارد به بن‌بست مي‌رسد بر طرف نخواهد شد. اگرچه که در اتفاقات مثبتي که به ندرت در اين راستا روي مي‌دهد مدعيان بسياري سر بر مي‌آورند اما تا زمانيکه مسئولان شهري اختلافات خود را کنار نگذارند و در اين زمينه به يک نظر واحد نرسند هيچ مشکلي برطرف نخواهد شد./115

انتهای پیام/

کد خبر 1387090310