محمد طغرايي در خصوص مشکل اصلي آموزش در حوزه باستانشناسي گفت: متأسفانه دانشجوياني که تربيت ميشوند براي جمعآوري اطلاعات وقت ميگذارند و استادان نيز به بحث نظريهپردازي کمتر توجه ميکنند.
وي در ادامه افزود: تحليل و جمعبندي نتايج کاوشهاي باستانشناسي که انجام ميشود بسيار کند است که اين امر خود در روند پيشبرد کار و نتيجهگيري نهايي آن تأثيرگذار است.
طغرايي با اشاره به اينکه برگزاري گردهماييهاي سالانه باستانشناسي تنها روشي براي آشنايي با نتايج کاوشهاي باستانشناسي انجام شده در نقاط مختلف کشور است، افزود: برگزاري اين همايشها به پيشبرد باستانشناسي ايران کمک چنداني نميکند و بهتر است ضعف نظريهپردازي و نرمافزاري موجود را جبران کنيم.
وي در ادامه به ضرورت وجود انجمنهاي باستانشناسي در کشور تأکيد کرد و گفت: نبود اين انجمنها مشکل ديگري است و لذا بهتر است انجمنهاي متعددي با حوزههاي تخصصي متفاوت و مرتبط با باستانشناسي در کشور تشکيل شود تا در مواقع ضروري بتوان از همکاري اين انجمنها نيز بهرهبرد.
طغرايي با اشاره به دو سويه بودن ميانرشتهايها در باستانشناسي يادآور شد: اگرچه ميانرشتهايها در استنتاج نتايج باستانشناسي کمک ميکنند ولي براي پيشبرد خود باز به يک سري گردهماييهاي تخصصي احتياج دارند.
مسئول دفتر محوطه تاريخي خراسان رضوي خاطر نشان کرد: در تعدادي از رشتههاي دانشگاهي مثل زمينشناسي ميتوانيم ميان رشته زمينباستانشناسي را تعريف کنيم که متأسفانه تعريف درستي از آنها نشده است./115
انتهای پیام/