BRT مخفف عبارت BUS RAPID SYSTEM يعني سيستم اتوبوسهاي پر سرعت است. اما برخلاف تصور عمومي و معني نام، اين نوع اتوبوسها چندان پر سرعت نيستند و ميانگين سرعت آنها در کشورهاي مختلف بين 19 تا 49 کيلومتر در ساعت است و حتي اين سرعت براي زمان طولاني به صفر رسيده و بار ترافيکي عجيبي در اين خطوط ايجاد ميکند.
اما اتوبوسهايBRT در تهران که تصور ميشد بتواند از حجم بار ترافيک شهر بکاهد و رفت و آمد شهروندان را تسهيل دهد چندان موثر واقع نشد و هيچ تفاوت بارزي بين سيستم BRTو اتوبوسهاي خط ويژه که پيش از اين در مسير فعلي BRT فعال بودند ديده نشد.
اين اتوبوسها اگرچه به دليل افزايش طول مسير ويژه از سرعت قابل توجهتري برخوردار هستند اما به همين نسبت ترافيکساز ميباشند. از نمونههاي بارز اثبات اين ادعا ميتوان به ميدان فردوسي اشاره کرد که دائماً در محاصره حلقه ترافيکي است که به واسطه حضور اتوبوسهايBRT در پيرامون آن ايجاد ميشود.
اتوبوسهايي که در مسير غرب به شرق و شرق به غرب خيابان انقلاب در حرکت هستند در ميدان فردوسي مجبور به کم کردن سرعت خود ميباشند و در اين هنگام است که ترافيکي سنگين از اتوبوسها در پيرامون ميدان فردوسي ايجاد ميشود.
اين امر به قدري بارز است که اعتراض بسياري از شهرونداني را که مجبور هستند دائماً با خودروهاي شخصي يا هر وسيله نقليه ديگري حتي خود BRT در اين مسير تردد کنند را در برداشته است، و اين جدا از قفل شدنهاي پي در پي اتوبوسهاي BRT در مسير ويژه ترافيک را در اين محدوده به اوج ميرساند. البته اين تنها يکي از مشکلات خطوط پرسرعت اتوبوسراني تهران است.
انتهای پیام/