وي افزود: چو تراش ترکيب دو کلمه چو به معني چوب در زبان محلي مازندراني و تراش به معني تراشيدن و کندن است و اين مردم در واقع حرفه و شغل اصلي آنان چوب تراشي و ساخت آثار چوبي کاربردي براي استفاده و ملزومات زندگي مردم در حد نياز جامعه آن روز بود.
حسين علي وکيل علي آبادي ادامه داد: هنر لاک تراشي در واقع همان ساخت ظروف و احجام چوبي سنتي با استفاده از چوبهاي جنگلي است که با نقوش اسطوره اي و الهام گرفته از طبيعت اطراف منقوش ميشوند.
وي گفت: هنرمند لاک تراش با استفاده از شناخت کافي از چوب و طبيعت اطراف خود و هنر دست و ذهن خلاق خويش و اصالتهاي گذشته، تلفيقي بي بديل ايجاد ميکند که توجه هر بيننده اي را به سوي خود جلب ميکند.
مديرکل دفتر ثبت افزود: اين هنر در گذشته، هنري کاربردي- تزئيني بوده است ولي در حال حاضر صرفا تزئيني است.
وکيل گفت: هنرمند لاک تراش در فصول مختلف از قسمت هاي خاصي از انواع درختان جنگلي، جهت توليد اين کار استفاده ميکند و پس از آماده سازي چوب، شروع به کندن و ساخت اثر ميکند که در نهايت با منقش کردن و يا حجم دادن به قسمتهاي مورد نظر، مرحله پرداخت انجام ميشود.
اين مقام مسئول در معاونت ميراث فرهنگي در خصوص قدمت اين هنر گفت: با توجه به قدمت استان مازندران و سايت¬هاي باستاني مکشوفه در استانهاي مازندران، گيلان و گلستان ثابت شده است که استان مازندران داراي سابقه تاريخي 7000 ساله است که به دليل وجود جنگلهاي انبوه و متراکم و متعدد و گونه¬هاي مختلف درختان جنگلي از نظر کمي و کيفي ميتوان گفت سابقه آثار چوبي در استان مازندران بسيار قديمي تر و داراي پشتوانه کهن¬تري است؛ بنابر اين آثار لاک تراشي و استفاده بوميان از چوب قدمتي بس طولاني دارد.
وکيل در پايان افزود: خوشبختانه اقدامات مناسبي در خصوص حفظ و احياي اين هنر ارزشمند انجام شده و توسط واحد پژوهش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مازندران در حال پيگيري است./120
انتهای پیام/