مشايي با اشاره به جايگاه کامل انساني خواجه نصير تصريح کرد: با استفاده از ظرفيتهاي وجودي و عميق انسانها و پردازش زاويه اي متعدد ما ميتوانيم از کل زندگي خواجه نصير منظومه روشني را ترسيم کنيم.
معاون رئيس جمهور با اشاره به اهداف برگزاري اين همايش گفت: تقدير از مقام شامخ دانشمند بزرگ خواجه نصير طوسي، شناخت و معرفي بيشتر ابعاد مختلف علمي، ديني، سياسي و تاريخي خواجه نصير، ارتقا سطح تحقيق و تدريس و شور و اشتياق علمي در دانشگاهها ارائه يک الگوي مناسب علمي، تحقيقاتي و فرهنگي براي استادان و دانشجويان از اهداف برگزاري اين همايش به شمار ميرود.
وي با اشاره به برگزاري همايشهاي مفاخر ايراني خاطر نشان کرد: نگاه خواجه نصير به مقوله انسان، جهان و خدا نگاهي اعتدالي از سر منطق عدالت آفرينش بوده است. در اين دوران خسارتهاي زيادي را از بابت نبودن ميراث بزرگانمان ديدهايم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: فرصتسازيهايي که به علت حضور مغولان در ايران به فرصت سوزيها تبديل شد، آثار وحشتناکي که از خود بروز داد و اين که خواجه نصير با مديريت خود چگونه توانست ظرفيتهاي بزرگي از نوع اسلام ناب و فرصتهايي براي رواج دانش براي اهل علم و فضيلت فراهم کند، از جمله مسايلي است که بايد به آن توجه ويژه داشت.
مشايي با اشاره به اينکه تولد خواجه نصير در 750 سال پيش در ايران يک افتخار به شمار ميرود گفت: نگاه خواجه نصير طوسي نگاه به معارف ديني، علوم نقلي، عملي، نظري و عقلي بوده و اين دانشمند بزرگ آثار مکتوب و سهمي بزرگ در بنيانگذاري تمدن و زبان فارسي به جاي گذاشته است.
معاون رئيس جمهور در ادامه وجه مميز ايران در ميان جوامع بشري را پيروي از ديدگاه هاي اهل بيت از نظر محتوا و شالوده فکر و معرفتي دانست و گفت: هر چند که خواجه نصير يک دانشمند بزرگ در حوزههاي مختلف عقلي، علمي، عملي و فطري است.
وي با تأکيد بر اينکه خواجه نصير تنها به دوران خود تعلق ندارد افزود: دانشمندان و محققان داخلي و خارجي با پردازش ظرفيتهاي موجود کشور تلاشهاي ارزندهاي را براي رشد کشور و زندگي جامع و کامل جهاني براي بشريت آغاز کنند.
\t
براساس اين گزارش در همايش بين المللي هفتصد و پنجاهمين سالگشت خواجه نصيرالدين طوسي با حضور شخصيتهاي برجسته کشور همچون حداد عادل، دکتر زاهدي، مديران ارشد فرهنگي، روساي دانشگاهها، سفيران و رايزنان فرهنگي و استادان دانشگاههاي خواجه نصير الدين طوسي برگزارشد./120
انتهای پیام/