به گزارش ميراث آريا(CHTN) يکي از اين طرح‌هاي غير کارشناسي دو طبقه بزرگراه‌هاست که واکنش کارشناسان حمل و نقل و ترافيک را دنبال داشته است.طرح دو طبقه کردن بزرگراه‌ها از زماني در شهرداري تهران شکل گرفت که محمدباقر قاليباف در کسوت شهردار تهران راهي کشورهاي اروپايي، آسيايي پيشرفته شد و اين نگاه يک بعدي خود را به عنوان سوقات براي تهراني‌ها آورد.

تملک يک کيلومتر بزرگراه معادل يک هزار ميليارد ريال هزينه براي شهرداري تهران در بردارد و در شرايطي که شهرداري تهران پول هنگفتي بابت تملک خانه‌ها و زمين‌ها به شهروندان بدهکار است، همچنان عزم خود را براي اجراي اين طرح جزم کرده است.

بسياري از کارشناسان شهري و زيست محيطي با رد اجراي طرح طبقاتي کردن خيابان‌هاي پايتخت اظهار مي دارند اجراي اين طرح علاوه بر تحميل هزينه‌هاي هنگفت آثار سوء زيست محيطي را دربر دارد و سبب از بين رفتن منظر زيبايي شهري مي‌شود. به گفته آنها بايد از آزمون و خطا کردن بدون مطالعه پرهيز کرد و اين طرح با توجه به ساختار هندسي معابر قابل اجرا نيست.

محمدرضا منجمي يکي از اين کارشناسان شهري مي‌گويد: ترافيک پايتخت با راهکارهاي يک بعدي همچون دو طبقه کردن خيابان‌ها حل نخواهد شد.

وي ادامه مي‌دهد: اجراي طرح دو طبقه کردن بزرگراه‌هاي شهري بدون انجام مطالعات کارشناسي و مدل‌سازي مناسب شبکه معابر و نيز بررسي تبعات احتمالي در تهران، طرحي ناموفق خواهد بود.

وي با اشاره به اصلاح هندسي گذرگاه‌هاي تهران مي‌گويد: بزرگراه‌هاي تهران چگونه طبقاتي خواهد شد در حالي که با مشکلات عديده هندسي در شبکه معابر روبرو هستيم.

منجمي با بيان اينکه معابر اغلب کشورهاي دنيا چند طبقه است، تصريح مي‌کند: در اين کشورها بستر لازم براي اجراي طرح فراهم است و با مطالعات کامل طرح مذکور اجرا مي‌شود در حالي که در کشور ما بسياري از طرح‌ها به صورت آزمون و خطا به اجرا در مي‌آيند.

جلال شاهي، مدرس مهندس ترافيک از سوي ديگر به اين طرح شهرداري تهران نگاه مي‌کند: طبقاتي کردن بزرگراه‌ها براي تمامي آحاد جامعه قابل استفاده نيست و منافع آن فقط برخي از اقشار جامعه را در برخواهد گرفت که در نهايت سبب افزايش ترافيک و صرف هزينه‌هاي هنگفت در جامعه خواهد شد.

وي تاکيد مي‌کند: اين طرح، راهکار مناسبي براي کنترل ترافيک پايتخت نيست و به جاي آن مي‌توان اقدام به اجراي طرح‌هاي مناسبي همچون توسعه و مدرنيزه کردن سيستم حمل و نقل عمومي، ايجاد ساماندهي منظم تاکسيراني و زمان‌بندي حرکت اتوبوس‌ها کرد.

مي افزود: معلوم نيست خيابان‌هاي شهر چگونه طبقاتي مي‌شوند در حالي که هنوز هيچ کار مطالعاتي از سوي شهرداري تهران انجام نشده است.

به اعتقاد اين استاد دانشگاه از شهرداري تهران بايد خواسته شود در صورت انجام کار مطالعاتي، نتايج آن را به جامعه و بخش مهندسي کشور ارائه دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1387121122