به نظر مي رسد آنچه در انديشه متوليان امور شهري مي گذرد واگذاري ناکامي ها و خلف وعده ها بر دوش ديگران است .
معاون حمل و نقل و ترافيک شهردار تهران با بيان اين که توان شهرداري و ظرفيت اجرايي براي ساخت سالانه تا 30 کيلومتر مترو وجود دارد، گفت: براي احداث سالانه 30 کيلومتر مترو و تکميل شبکه طي پنج سال بايد هر سال حداقل هزار و 200 ميليارد تومان هزينه شود و براساس قانون، دولت بايد 50 درصد از هزينه احداث مترو را پرداخت کند.
به گزارش ميراث آريا(chtn) ، تشکري هاشمي اظهار کرد: عملکرد امسال در احداث و توسعه خطوط مترو معادل شش برابر ميانگين سالهاي گذشته است، اين در حاليست که در بسياري از بخشها با تلاش صنعتگران کشورمان موفق به توليد داخلي و خودکفايي شدهايم.
وي افزود: براساس نرخهاي موجود و بدون در نظر گرفتن تورم، حداقل سالانه بايد هزار و 200 ميليارد تومان صرف توسعه مترو تهران شود تا بتوانيم طي پنج سال شبکه مترو پايتخت را تکميل کنيم، در اين ميان نيز دولت بايد 50 درصد از هزينه هاي احداث مترو را بپردازد، يعني 600 ميليارد تومان و شهرداري نيز موظف است به همين ميزان براي توسعه مترو سرمايهگذاري کند.
وي ادامه داد : شوراي اسلامي شهر تهران با تصويب 879 ميليارد تومان براي توسعه خطوط و بازپرداخت اقساط مترو در بودجه سال آينده، امکان ساخت 30 کيلومتر مترو را پيشبيني کرده و در واقع اکنون نوبت دولت براي تامين سهم 50 درصدي خود در احداث سالانه 30 کيلومتر مترو است.
معاون شهردار تهران با بيان اينکه دولت مبلغ هزار و 37 ميليارد تومان در لايحه بودجه 88 کل کشور براي توسعه و تکميل پروژه قطارهاي شهري همه کلانشهرها در نظر گرفت است، گفت: اين بودجه کفايت نيازهاي کلانشهرهاي کشور را نميکند و راه برونرفت از مشکلات فعلي، اجراي دقيق قانون توسعه حمل و نقل عمومي و تخصيص سالانه چهار هزار ميليارد تومان براي شهرهاي کشور است.
تشکري هاشمي خاطر نشان کرد: در سال 87 نيز شهرداري تهران نزديک به سه برابر اعتبارات دولت براي توسعه مترو تهران هزينه کرد و اين درحاليست که بايد سهم آوردهاي دولت و شهرداري به صورت يکسان تامين شود.
وي افزود: در مجموع امسال دولت با 20 ميليارد توماني که اخيرا مقرر شده براي خروج واگن هاي جديد از گمرک بپردازد، 210 ميليارد تومان به مترو تهران پرداخت کرده و در واقع هنوز دولت به ميزان 28 درصد از آنچه مجلس در بودجه سال جاري براي توسعه مترو تهران مصوب کرده، عقب است که اميدواريم در اين چند روز باقي مانده تا پايان سال شاهد تامين آن از سوي دستگاههاي مسوول باشيم.
معاون حمل ونقل و ترافيک شهرداري تهران در ادامه گفت: انتظار داشتيم دولت خود را موظف ميدانست که سهم 50 درصدي خود را در توسعه خطوط مترو بپردازد. در سال جاري نيز بايد به ميزان شهرداري يعني 540 ميليارد تومان در اين بخش بپردازد. اما متاسفانه تا اين لحظه بالغ بر 80 ميليارد تومان از آنچه مجلس مصوب کرده نيز کمترعمل شده است.
وي با بيان اين که اين نگراني وجود دارد، دولت سال آينده نيز نتواند 100 درصد آن چه را مجلس به تصويب خواهد رساند، محقق کند افزود: بودجه هر سال تنها در آن سال معتبر است و آنچه از بودجههاي تخصيص يافته پرداخت نشود، به خزانه بازخواهد گشت و به بودجههاي سال آتي افزوده نميشود.
وي تصريح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات و مشکلاتي که کلان شهرها براي توسعه خطوط مترو دارند، دولت بايد در فرصت باقي مانده تا پايان سال مالي و قبل از بسته شدن حسابهاي سال، باقي اعتباراتي که براي توسعه مترو کلان شهرها به تصويب مجلس رسيده بود را بپردازد.
معاون شهردار تهران با بيان اين که براي ساخت هر کيلومتر مترو بايد 40 ميليارد تومان هزينه شود، گفت: با توجه به بودجه 879 ميليارد توماني (بودجه نقدي و غيرنقدي) که شهرداري تهران براي توسعه مترو در سال آتي در نظر گرفته است، در صورتي که دولت سهم مصوب خود را به طور کامل و به موقع پرداخت کند و همچنين براي پرداخت بخشي از بودجه شهرداري که به صورت غيرنقدي است، امکان استفاده از حساب ذخيره ارزي، اوراق مشارکت و فاينانس را فراهم کند، ميتوانيم سال آينده شاهد تحول جدي در احداث مترو باشيم.
تشکري هاشمي تاکيد کرد: تحقق بخشي از اعتبارات شهرداري براي توسعه مترو نيز منوط به همکاري دولت و امکان استفاده از اعتبارات حساب ذخيره ارزي است که اميدواريم استفاده از اين اعتبارات امکانپذير شود.
وي ادامه داد: ما از مجلس خواستهايم که با ذکر نام شهرداريها براي استفاده از اعتبارات حساب ذخيره ارزي و تعيين ميزان بهرهبرداري از اين اعتبارات، اين امکان را به وجود آورند که شهرداريها به راحتي بتوانند براي توسعه خطوط مترو از اعتبارات حساب ذخيره ارزي بهرهمند شوند.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران همچنين در مورد يارانههاي بليت اتوبوس و مترو، گفت: براي هر سفر با مترو حدود 300 تومان و هر سفر با اتوبوس حدود 200 تومان يارانه پرداخت ميشود که دولت بايد حداقل يک سوم از اين ميزان را به عنوان يارانه بپردازد، در اين ميان با توجه به حجم سفرهاي با اتوبوس و مترو دولت براي يارانه بليت مترو بايد حداقل 48 ميليارد تومان و براي بليت اتوبوس حداقل 70 ميليارد تومان به شهر تهران بپردازد، البته اين ارقام در شرايطي است که شهروندان نيز يک سهم از هزينه سفر را خود را بپردازند و در صورتي که رقم دريافتي از مسافران کمتر از يک سوم باشد، دولت بايد مابهالتفاوت آن را نيز جبران کند.
وي در پايان با بيان اين که اميدواريم دولت سهم خود در يارانههاي بليت مترو و اتوبوسراني را به صورت کامل پرداخت کند، تا براي ارايه خدمات به شهروندان با مشکل مواجه نشويم، گفت: هزينه سفر مردم به خصوصي بودن يا دولتي بودن ناوگان بستگي ندارد و صرفا به ميزان کمکهاي پرداختي در اين بخش بستگي دارد و به هر ميزاني که يارانه پرداخت شود به همان ميزان هزينههاي مردم در سفرهاي شهري کاهش مييابد./ 100
انتهای پیام/