به گزارش ميراث آريا (chtn)، مديرعامل شرکت کنترل‌ ترافيک شهرداري تهران گفت: با نصب دوربين‌هاي ثبت سرعت در دو بزرگراه نيايش و صياد شيرازي شاهد کاهش چشم‌گير تخلفات، تصادفات، آلودگي‌ هوا و مصرف سوخت در اين بزرگراه هستيم.

پيش از اين رويانيان گفته بود: در ارتباط با نصب سرعت سنج و دوربين‌هاي ثبت سرعت در بزرگراه‌ها و آزادراه‌هاي کشور، وزارت راه پاسخگو است. نظر کارشناسي پليس اين است که اين نمايشگرها باعث عدم تمرکز رانندگان و افزايش تصادفات مي‌شود.

حجت‌الله بهروز در سمينار يک روزه تبادل تجربيات کلانشهرها در حوزه هوشمندسازي مديريت ترافيک با بيان اين مطلب اظهار کرد: با تجهيز اين دو دوربين‌ها در دو بزرگراه شهر حداکثر سرعت حرکت خودروها از 220 کيلومتر به 140 کيلومتر تقليل يافته است و همچنين در اين معابر شهري آلودگي هوا حدود 50 درصد کاهش يافته است.

وي با بيان اينکه دوربين هاي ثبت سرعت سبب کاهش سرعت به دنبال آن مصرف سوخت خودروها شده‌اند افزود: در صورتيکه تداوم به کارگيري دوربين‌هاي ثبت سرعت، سالانه تنها در بزرگراه نيايش به مسافت 8 کيلومتر 2 ميليون ليتر صرفه‌جويي در مصرف سوخت و 50 تا 100 درصد کاهش آلودگي هوا را شاهد خواهيم بود.

مديرعامل شرکت کنترل ترافيک تهران با بيان اينکه نصب دوربين‌هاي ثبت سرعت سبب استخراج اطلاعات آماري ارزشمندي از وضعيت تردد خودروها و ترافيک شهري شده است تصريح کرد: اطلاعات و امار موجود نشان مي‌دهد که تجهيز معابر شهري به اين نوع دوربين‌ها سبب نهادينه شدن فرهنگ صحيح رانندگي در شهر و سبب کاهش تصادفات شده است.

وي خاطرنشان کرد: در نخستين روزهاي تجهيز بزرگراه نيايش به دوربين‌هاي ثبت سرعت روزانه شاهد 216 درصد فقره تخلف سرعت غير مجاز (سرعت بيش از 120 کيلومتر در ساعات) بوديم اما آبانماه ميزان تخلفات 31 درصد و در آذرماه 68 درصد کاهش يافت.

بهروز با اشاره به اينکه حداکثر سرعت مجاز خودروها در اين بزرگراه‌ها از 120 به 110 کيلومتر تقليل يافته است گفت: در حال حاضر تمام خودروهايي که با سرعت بيش از 110 کيلومتر در ساعات در اين بزرگراه‌ تردد کنند جريمه خواهند شد و جريمه اين افراد به درب منزل آنها ارسال مي‌شود.

وي افزود: به دليل کاهش سرعت خودروها در اين دو بزرگراه، زمان سفري اندکي افزايش يافته اما ترافيک در اين بزرگراه‌ها روان شده و تردد با سهولت بيشتري صورت مي‌گيرد.

مديرعامل شرکت کنترل ترافيک در پايان تاکيد کرد: نصب دوربين‌هاي ثبت تخلفات و هوشمندسازي مديريت ترافيک يکي از مهمترين راه‌کارهاي حل معضل ترافيک محسوب مي‌شود و علاوه بر اين مي‌تواند نقش به‌سزايي در کاهش خسارات ناشي از ترافيک مانند آلودگي هوا، تصادفات و ... داشته باشد.

در اين سمينار همچنين قائم مقام رياست پليس راهور تهران گفت: با توجه به وسعت 3 هزار و 800 کيلومتري تهران و نيز وجود 3 ميليون 600 دستگاه خودرو و بيش از 2 ميليون موتور سيکلت تنها با هوشمندسازي مديريت ترافيک مي‌توان از ميزان تخلفات و تصادفات کاست.

سرهنگ پريزاد در ادامه افزود: با توجه به حجم خودروها و ترافيک تهران تنها با عامل انساني پليس و حضور در سطح شهر نمي‌توان اقدام به منترل ترافيک و اعمال قانون کرد، بنابراين با تعامل و همياري بيشتر شهرداري بايد گام‌ها موثر در کنترل مکانيزه ترافيک در سطح شهر برداشت.

او تصريح کرد: هم اينک هزار و 200 پليس در 132 نقطه اضطرار و 189 نقطه محدوده طرح ترافيک حضور فيزيکي داشته و اقدام به اعمال قانون مي‌کنند که با بکارگيري سيستم‌هاي هوشمند ترافيک مي‌توانيم در عين کاهش نيروهاي انساني نظارت دقيق‌تري را بر وضعيت ترافيک شهر داشته باشيم.

او با بيان اينکه بزرگراه نيايش يکي پرخطر‌ترين بزرگراه‌هاي شهر تهران است گفت: با کاهش چشمگير سرعت غيرمجاز و نيز کنترل بهينه وضعيت ترافيک و تردد خودروها هم اينک ايمني در اين بزرگراه به شدت افزايش يافته چنانچه آمار تصادفات منجر به فوت به صفر رسيده است.

وي ابراز اميدواري کرد با کنترل هوشمند بزرگراه هاي شهري بتوان بر اعمال قانون نظارت بهتر و دقيق‌تري صورت گيرد و باز هم شاهد ميزان حرکت خودروها، تخلفات و تصادفات باشيم.


انتهای پیام/

کد خبر 1387121934