به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي سازمان ملي جوانان، دکتر اسحاقي با اشاره به انجام اين پژوهش در ميان 360 نفر از جوانان 15 تا 29 سال شرکت کننده در بيستمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران گفت: 4/11 درصد از مطالعات جوانان کاربردي، 1/11 درصد هيجاني، 6/8 درصد باري به هر جهت، 2/7درصد تحليل معنايي، 6/5 درصد همراه با پردازش عميق، 7/4 درصد نقادانه، 6/3 درصد با تفکر حل مسئله و 7/1 درصد همراه با تفکر خلاقانه است.

وي در ارتباط با ميزان مطالعه روزانه کتاب در ميان جوانان گفت: 38 درصد از جوانان روزانه 4 تا 30 دقيقه مطالعه دارند. همچنين 24 درصد از جمعيت نمونه اين پژوهش 30 دقيقه تا يک ساعت، 16 درصد کمتر از 4 دقيقه، 13 درصد يک تا دو ساعت و 9 درصد بيشتر از دو ساعت در طول روز، مطالعه مي کنند. موضوعات مذهبي، تاريخي، ادبي، فکاهي، تحصيلي، هنري، علمي، داستاني و سياسي، به ترتيب، موضوعات مورد علاقه جوانان جهت مطالعه هستند. اولويت مکان مطالعه براي جوانان، اتاق شخصي، حياط منزل، اتاق عمومي، منزل دوستان، وسايل نقليه، کتابخانه، خوابگاه و پارک است.

دکتر اسحاقي مهمترين موانع توسعه فرهنگ مطالعه جوانان از نظر اين جامعه نمونه را گراني کتاب، نهادينه نشدن فرهنگ کتابخواني، کمبود وقت و امکانات، سرگرمي هاي ديگر نظير اينترنت و تلويزيون، دغدغه هاي فکري، عدم تبليغات مناسب در مورد کتاب و کتابخواني، عدم سلامت جسماني و رواني جوانان و عدم وجود سازمان و يا سيستمي مناسب جهت آموزش کتاب و کتابخواني اعلام کرد و گفت: کاهش و تعديل قيمت کتاب، تبليغات توسط رسانه ها، فرهنگ سازي، تشويق از سوي والدين و دوستان، توسعه کتابخانه ها و ايجاد مکان ها و محيط هاي سالم براي مطالعه مهمترين عوامل تسهيل کننده توسعه فرهنگ مطالعه از نظر جوانان بوده است.

وي با اشاره به نتايج اين پژوهش به فقر کتاب با اولويت حوزه هاي علمي، فرهنگي- تربيتي، سياسي، هنري- زيباشناسي، مذهبي، عرفاني، قرآني، ديني، دانشگاهي، تاريخ، شناخت ملل و انديشه هاي معاصر اشاره کرد و گفت: از نظر جوانان تحصيلات و شغل پدر و مادر، تشويق والدين، اساتيد و معلمان، آگاه سازي اجتماع، توانايي خريد کتاب و جذابيت ظاهري کتب بر گرايش اين نسل به مطالعه مؤثر است./100

انتهای پیام/

کد خبر 1388011750