به گزارش ميراث آريا (chtn)آنچه مسلم است معابري که مورد استفاده همه ساکنين شهر است بايد شرايط مناسبي براي عبور و مرور داشته باشد .

با يک نگاه کلي به خيابان ها ، اتوبان ها ، پارک ها و ديگر فضاهايي که روزانه مورد استفاده ما قرار مي گيرند ، به اين نکته پي مي بريم که معلولان به عنوان شهرونداني که داراي حقوق شهروندي هستند براي استفاده از معابر به شدت دچار مشکل هستند .

اين مشکل که بارها از سوي نهادها و موسسات حامي حقوق معلولان مطرح شده ، با عکس العمل مناسبي از سوي مسئولان مربوطه مواجه نشده است .

شهروندان معلول که جزء قشر آسيب پذير جامعه محسوب مي شوند و با بسياري از مشکلات ريز و درشت
مواجه هستند ، آنچنان که بايد مورد توجه مسئولان امور شهري قرار نگرفته اند.

هرچند که مسئولان شهرداري در اجراي طرح ها و برنا مه هاي خود براي اين قشر از جامعه نيز خبر را بر عمل ترجيح مي دهند و تنها به اطلاع رساني و بزرگ نمايي آنچه رخ داده بسنده مي کنند .

محمود نژاد رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان کشور با تاييد اين مطلب در گفتگو با ميراث آريا ، گفت : بر اساس ماده 2 قانون جامع حمايت از حقوق معلولان که در 16 ارديبهشت سال 83 به تصويب رسيد شهرداري موظف شد تمام اماکن و معابر عمومي را براي تردد معلولان مناسب سازي کند .

وي با ابراز نارضايتي از اجرايي نشدن اين قانون افزود : نه تنها خيابان ها مناسب حال معلولان نيست بلکه استفاده از پارک ها و فرهنگسراهاي شهرداري نيز براي معلولان به خواسته اي دور از ذهن مبدل شده است .

محمودنژاد در ادامه اظهار کرد : معلولان نيز شهرونداني هستند که بايد از حقوق برابر برخوردار باشند و از مکان هايي که با بيت المال ساخته مي شود استفاده کنند .

رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان همچنين با اشاره به برخي ديگر از اماکن شهري غير قابل تردد براي معلولان گفت : در حالي که 11 سال از افتتاح مترو تهران مي گذرد اما هنوز هيچ امکاني براي استفاده معلولان از آن فراهم نشده است .

وي ادامه داد: طبق نامه نگاري هاي انجام شده با مدير عامل شرکت مترو مقرر بود تا پايان سال 85 تمام ايستگاه هاي مترو به 77 دستگاه آسانسور مجهز شوند تا معلولان نيز امکان استفاده از مترو را داشته باشند ، اما اين قول پس از گذشت 3 سال عملي نشده است .

محمودنژاد افزود : BRT نيز با وجود هزينه هاي هنگفتي که براي راه اندازي و احداث آن صرف شده است هرچند مجهز به رمپ هايي براي تردد معلولان شده اما موانعي براي ورود معلولان به ايستگاه ها و سوار و پياده شدن اتوبوس ها وجود دارد.

رييس انجمن دفاع از حقوق معلولان همچنين به وضعيت نامناسب خيابان ها اشاره کرد و گفت : جانبازان و معلولان هر 2 سال يک سهميه ي دريافت ويلچر از سازمان بهزيستي را دارند ، اما چاله هاي خيابان هاي تهران به قدري زياد است که عمر مفيد ويلچرها تنها 5 ماه است .

وي تصريح کرد : در مجموع مي توان به اين نتيجه رسيد که در اجراي قانون حمايت از حقوق معلولان در اين بخش ناکام مانده ايم .

محمودنژاد در پايان اظهار داشت : هرچند اقداماتي نيز در اين راستا صورت گرفته است ، اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله زيادي دارم . /100

انتهای پیام/

کد خبر 1388011924