به گزارش ميراث آريا (chtn)دو تن از مقامات آگاه و مسئول که اين اسناد رادر اختيار خبرنگار ما قرار دادند، تأکيد کردهاند که در صورت جلسه مورخ 24/11/85 موافقتنامه احداث دو مسير قطار هوايي به امضاي افراد ذيل رسيدهاست: مهندس مهدي چمران (رئيس شوراي شهر تهران)، مهندس سيد جعفر تشکريهاشمي (معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران)، مهندس محسنهاشمي (مديرعامل متروي تهران)، مهندس فرهاد يعقوبي (معاون وقت امور مناطق شهرداري)، مهندس کامران حاجنصراللهي (دبير وقت شوراي عالي ترافيک وزارت کشور) و مهندس اژدري (مديرعامل شرکت قطارهاي شهري کشور).يکي از مقامات آگاه به خبرنگار ما ميگويد: «در اين صورتجلسه علاوه بر تصويب شدن مسيرهاي قطار هوايي (نه زيرزميني و نه همسطح)، دو کريدور نيز براي بررسي و مطالعه در «کارگروه مونوريل» مورد تأکيد قرار گرفت.»
اين مقام آگاه تصريح کرد: «سيد جعفر تشکريهاشمي معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران و محسنهاشمي مديرعامل متروي تهران بهعنوان نمايندگان تمامالاختيار شهردار تهران در اين جلسات حاضر شدند و اينکه آنها در دو سال اخير اصرار بر مخالفت شهرداري با احداث مونوريل دارند و مونوريل را غير کارشناسي ميدانند، جاي تعجب دارد و آنها در حقيقت به امضاي خودتوهين و آن را انکار ميکنند.»
کارگروه مونوريل در تاريخ 12/ 2/86 تشکيل جلسه داد و در آن جلسه دو کريدور به تصويب و امضايهاشمي (مترو)، حاج نصراللهي (شوراي عالي ترافيک)، اژدري (شرکت قطارشهري کشور)، شفيعي (کارشناس) و احمدي (معاون قطار شهري) رسيد. در اين جلسه محسنهاشمي نماينده شهرداري تهران و داراي اختيارات تام بود.
سرانجام پس از جلسات متعدد با حضور نمايندگان تامالاختيار شهرداري تهران و شوراي عالي ترافيک، جلسه نهايي از ساعت 7 تا 9 صبح مورخ 16/4/86 با موضوع «پيشنهاد اجراي مونوريل در مسير A و B کريدور مصوب» تشکيل شد که افراد ذيل در آن حضور داشتند: محسنهاشمي، کامران حاجنصراللهي، صادق محمدي(رئيس جهاد دانشگاهي دانشگاه علمو صنعت ايران) و احمد اژدري.
افراد مذکور پس از بحث و بررسيها و با توجه به نتايج جلسات قبل، با پيشنهاد اجراي مونوريل در مسير A و B کريدور مصوب موافقت و آن را امضا کردند.
در صورتجلسه و شرح مذاکرات و مصوبات اين جلسه آمده است: در روز جمعه 15/4/86 توسط نمايندگان مربوط به همراه رئيس جهاد دانشگاهي علم و صنعت از مسير مذکور بازديد به عمل آمد و موارد ذيل مورد بررسي قرار گرفت.
1-از ميدان بسيج تا ميدان شهيد کلاهدوز (تقاطع خط چهار متروي تهران) به عنوان فاز يک و بقيه مسير بهعنوان فاز دو پروژه تعيين گرديد.
2- قطار هوايي از نوع مونوريل در مسير مذکور اجرا گردد.
3-همزمان شرکت مترو تهران مطالعات مهندسي قطعه A از کريدور مصوبه قطار هوايي که از اتوبان همت مقابل دهکده المپيک تا اتوبان همت تقاطع شهيد چمران ميباشد را توسط شرکتهاي مشاور طرف قرارداد خود انجام دهد.
4-کليه اطلاعات و مدارک که در شهرداري تهران و يا شرکت متروي تهران در خصوص مسير A و B موجود ميباشد در اختيار شرکت قطار شهري کشور قرار گيرد.
5- شهرداري تهران نسبت به استملاک و ايجاد کليه تسهيلات لازم براي اجراي سيستم مونوريل در مسير مورد نظر فراهم مينمايد.
محسن هاشمي: امضايم را جعل کردهاند
با اين حال مهندس محسن هاشمي مديرعامل شرکت مترو تهران درباره اين مستندات ميگويد: «يادم نيست! يک سري برگه آوردند ما امضا کرديم و بعد رفتند واژه مونوريل را به آن اضافه کردند.»
وي در پاسخ به اينکه شما صورت جلسهاي را امضا کردهايد که در خط اول صفحه دوم آن نوشته شده است «قطار هوايي از نوع مونوريل در مسير مذکور اجرا شود» ميگويد: «پشت تلفن نميتوانم اظهارنظر کنم. شما بايد حضوري براي مصاحبه بياييد ولي احتمال ميدهم امضاي من را با کامپيوتر پاي آن برگه گذاشتهاند.»
مديرعامل شرکت مترو همچنين در پاسخ به اينکه شما به هر حال با قطار هوايي و اجراي آن موافقت کردهايد، ميگويد: «بحث و توافق ما و دوستانمان در دولت اين بود که قطار شهري در زيرزمين اجرا شود و هر جا که امکان آن وجود داشت به هوا برود.»/100
انتهای پیام/