به گزارش ميراث آريا (chtn) به نقل از روابط عمومي دادستاني کل کشور\"ناصر سراج\" اظهار داشت: طبق ماده 68 قانون انتخابات، انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ ابلاغ رسمي اسامي نامزدها، له يا عليه نامزدهاي رياست جمهوري از تريبون نماز جمعه يا هر وسيله ديگري که جنبه رسمي و دولتي دارد، ممنوع است و مرتکب مجرم شناخته مي شود.

نماينده دادستان کل کشور در امر نظارت بر تبليغات انتخابات تصريح کرد: بر اساس اين ماده از قانون انتخابات، فعاليت کارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل و ساير امکانات وزارت خانه ها و ادارات ـ شرکتهاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتي که از بودجه عمومي به هر مقدار استفاده مي کنند و در اختيارگذاشتن وسايل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته مي شود.

به گفته سراج، مؤسسات و نهادهايي که دارايي آنها از اموال عمومي است همانند بنياد مستضعفان و شهرداري ها مشمول اين قانون هستند.

نماينده دادستان کل کشور اظهار داشت: ادارات و سازمانها و ارگانهاي دولتي و نهادها و اعضاي آنها با ذکر سمت خود حق ندارند له و عليه هيچ يک از نامزدهاي انتخاباتي اعلاميه، اطلاعيه و پلاکارد بدهند.

وي تصريح کرد: در ماده 62 اجازه داده شده از امکانات حداقلي فقط در رابطه با صدا و سيما استفاده شود .

نماينده دادستان کل کشور اضافه کرد: به منظور تضمين برخوردهاي يکسان نامزدهاي رياست جمهوري از امکانات دولتي کميسيوني به نام کميسيون بررسي تبليغات انتخابات در وزارت کشور تشکيل مي شود .

به گفته وي، اعضاي اين کميسيون عبارتند از: دادستان کل يا نماينده تام الاختيار وي، وزير کشور يا نماينده تام الاختيار وي ، مدير عامل صدا و سيما يا نماينده تام الاختيار وي .

سراج گفت: شوراي نگهبان نيز مي تواند يک نفر از ميان اعضاي خود يا از خارج از خود را به منظور نظارت بر کار کمسيون بررسي تبليغات انتخابات تعيين کند .
معاون دادستان کل کشور افزود: طبق ماده 64 قانون انتخابات رياست جمهوري برنامه تبليغاتي راديو تلويزيون نامزدها بايد صرفاً ضبط شود .

وي در خصوص مصاديق مجرمانه تبليغات انتخابات رياست جمهوري گفت: طبق ماده 32 ارتکاب امور ذيل از جمله خريد و فروش رأي ، تقلب در اوراق و تعرفه يا برگ رأي يا صورت جلسات ، تطميع يا تهديد در امر انتخابات و رأي با شناسنامه جعلي يا شناسنامه ديگران و رأي دادن بيش از يکبار جرم است.

به گفته وي، اخلال در امر انتخابات، کم و زياد کردن تعرفه ها، تقلب در رأي ديگران و شمارش آرا و رأي گرفتن با شناسنامه کسي که حضور ندارد و توصيه به انتخاب کانديداي معين از طرف اعضاي شعبه اخذ رأي يا فرد ديگر در محل اخذ رأي نيز جرم مي باشد.

سراج تصريح کرد: تغيير و تبديل يا جعل و يا ربايش يا معدوم نمودن اوراق و اسناد انتخاباتي از قبيل تعرفه و برگ رأي و صورت جلسات و تلکس و تلفنگرام و تلگراف ها ، بازکردن يا شکستن قفل محل نگهداري و لاک و مهر صندوقهاي رأي بدون مجوز قانوني ، جابجايي ، دخل و تصرف يا معدوم نمودن اسناد انتخاباتي بدون مجوز قانوني ، دخالت در امر انتخابات با سند مجعول نيز جرم محسوب مي شود.

به گفته نماينده دادستان ،ايجاد رعب و وحشت براي رأي دهندگان يا اعضاي شعب ثبت نام يا اخذ رأي با اسلحه يا بدون اسلحه در امر انتخابات و دخالت در امر انتخابات با سمت مجعولي يا به هر نحو غير قانوني نيز جرم است.

سراج در خصوص مجازات اين جرايم به فصل هشتم قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: از ماده 84 الي 94 اين قانون نحوه مجازاتها احصا شده است .

وي اظهار داشت: قاضي در هر موقع مي تواند رأي به مجازات مذکور يا هر مجازات متناسب ديگري که در قانون تعزيرات آمده است را صادر کند./100

انتهای پیام/

کد خبر 1388022024