علي فلاح پسند در ادامه خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش چند رشتهاي بر خلاف استنباطهاي عاميانه و غير علمي موضوعي است که تنها با سرمايه و کالا سر و کار ندارند بلکه با ديگر دانشها فرهنگها آيينها و نيز با مکان و رفتار انساني سر و کار دارد.
وي با اشاره به اينکه بهرهگيري اقتصادي از ظرفيت ها و مزيتهاي احيا و بهرهبرداري از اماکن تاريخي و فرهنگي با تأکيد بر ساز و کارهاي بازار است اظهار داشت: ما اين بحث را با فرآيند جهاني شدن و نقش شهرهاي آينده پيوند داده و اعلام ميکنيم که ويترين هاي توسعه در شهرهاي آينده نه تنها کالاهاي متعارف مصرفي بلکه به طور عمده کالاهاي فرهنگي هستند.
اين کارشناس ارشد شهرسازي اضافه کرد: شهرها تمايز خود را در عرصه اقتصاد جهاني با ويژگيهاي فرهنگي و تاريخي خود باز ميشناسند تا آنجا که ويترينهاي توسعه يافته شهرها نه جاذبه هاي آن براي بنگاههاي تجاري متعارف بلکه بيش از آن صنايع خلاق فرهنگي است که شهر هها را به مکانهاي مرکزي براي طبقه خلاق جديد تبديل خواهند کرد.
به گفته اين کارشناس ميراث فرهنگي از اين منظر بررسي نقش اقتصاد فرهنگي در بازار کسب و کار گردش سرمايه و کالا در احيا و بهره برداري از اماکن تاريخي و فرهنگي و نيز مشارکت فعال و موثر مردم در برنامه ريزي و فعاليت در عرصه بهره برداري از اين اماکن نقشي حساس و تعيين کننده خواهد داشت.
وي در پايان بي توجهي به نقش اقتصاد فرهنگي را منجر به محروم کردن اماکن تاريخي و فرهنگي از ظرفيت هاي توسعه اقتصادي دانست./118
انتهای پیام/