همداني در مقاله خود با عنوان خصوصيات و شاخصهاي ايمني وسايل نقليه عوامل موثر بر ايمني ترافيک با اشاره به ايمني در خودروها تصريح کرد: در خودروها ايمني به دو بخش تقسيم مي شود يکي از نظر خصوصيات فعال و پيشگيرانه سانحه مانند ايمني در لاستيک، چراغ، راننده و ... يکي هم مجموعه عواملي که در هنگام تصادف موجب بروز سانحه مي شود.
وي افزود: مهم ترين بحث در ايمني فعال، بحث لاستيک خودرو است. فشار باد لاستيک موضوع مهمي است. در اندازه گيري باد لاستيک بايد کمتر از 3 ساعت ماشين روشن شده باشد. اين امر هرگز در ايران رعايت نمي شود و براي اندازه گيري باد لاستيک به زمان استفاده شده از آن اصلا توجه نمي شود.
همداني گفت: عاج موجود در لاستيکها نبايد کمتر از 5/1 ميليمتر باشد. اما در ايران تا عاج لاستيک صاف صاف نشود، فرض را بر سالم بودن لاستيک گذاشته و از آن در جاده ها نيز استفاده مي کنيم.در برخي از کشورها، همزمان با تغيير فصل، استفاده از لاستيکهاي مختلف چون يخ شکن يا معمولي اجباري مي شود و در صورت استفاده نکردن فرد جريمه مي شود.
وي افزود: متاسفانه به دليل نبود نظارت بر کار تعميرکاران و آپاراتيها، اصولا تعميراتي که در ماشينها انجام مي شود نيز از استاندارد لازم برخوردار نيست. البته اين در حالي است که به محض تحويل ماشين از کارخانه، بايد در ابتدا يک سري تغييرات و تعميرات اساسي در ماشين به وجود آورد تا قابل استفاده باشد.
وي با اشاره به پوسيدگي خودروها گفت: در صورتي که خودرويي بيشتر از 50 ميليمتر پوسيدگي داشته باشد، بايد تردد آن در کشور ممنوع باشد. اين در حالي است که در خيابانها شاهد حضور بسياري از خودروهاي مسافري دولتي پوسيده هستيم که بي هيچ ابايي به جابه جايي مسافران نيز مي پردازند./105
انتهای پیام/