وي با بيان اينکه کانون جهانگردي و اتومبيلراني با توجه به وظايف کميته بين المللي اتومبيلهاي کلاسيک اين امر را پيگري کرد،ياد آور شد:ما با هدف ساماندهي خودروهاي قديمي کار گروهي را متشکل از کانون جهانگردي و اتومبيلراني،پليس راهور ناجا،سازمان حفاظت محيط زيست،معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري،فدراسيون اتومبيلراني و بنياد مستضعان تشکيل داديم.
تقي زاده خاطر نشان کرد:اين کار گروه با تشکيل بيش از 400 ساعت اقدامات کارشناسي،آئين نامه اي را تدوين کرد که به زودي آئين نامه مربوطه بر اساس ضوابط قانوني موجود در کشور اعلام و ابلاغ ميشود.
مدير عامل کانون جهانگردي و اتومبيلراني با اشاره به مفاد اين آئين نامه اظهار داشت: بر اساس اين آئين نامه تمام دارندگان حقيقي و حقوقي اتومبيل هاي قديمي مي توانندخودرهاي خود را شماره گذاري کنند.
وي با بيان اينکه يکي از مشکلات اين خودروها عدم شماره گذاري از سوي راهنمايي و رانندگي بود،افزود: در بيشتر کشورها اين آئين نامه وجود دارد و ما نيز با استقبال و همکاري فرماندهي پليس راهور ناجا اين آئين نامه را تدوين کرديم تا مشکلات مالکان اين خودرها برطرف شود.
تقي زاده با اشاره به اينکه با شماره گذاري اين خودروها امکان تردد آنها فراهم مي شود،تصريح کرد: خوروهاي قديمي تا کنون وضعيت خوبي نداشتند و دارندگان آنها مجبور بودند يا آنها را از کشور خارج کنند و يا مخفي مي کردند و در شرايط بسيار بدي از آنها نگهداري ميشد.
مدير عامل کانون جهانگردي اظهار داشت: بي توجهي به اين موضوع باعث شده که انجمن کلکسيونرها شکل نگيرد در حالي که بيش از 85 نوع اتوميبل قديمي در کشور وجود دارد به عنوان مثال هنوز اتومبيلي که ناصر الدين شاه آورده است در کشور نگهداري ميشود.
وي به نتايج ابلاغ اين آئين نامه اشاره کرد و متذکر شد: با اجرايي شدن اين آئين نامه، به اينگونه خوروها پلاک ويژه واگذار مي شود و حتي مي توانند تحت شرايطي در شهر تردد کنند.سازمان هاي دولتي که مالک اينگونه خودروها هستند مي توانند پيش از مالکان خصوصي در اين طرح شرکت کنند.
وي با تاکيد بر آمادگي کانون براي راه اندازي انجمن خودروهاي کلاسيک ياد آور شد: آماده هستيم با مشارکت افراد حقيقي و حقوقي اين انجمن را راه اندازي کنيم
مدير عامل کانون جهانگردي و اتومبيلراني با اشاره به اثرات تشکيل اين انجمن گفت:اين انجمن ميتواند با عضو گيري ، علاقمندان را در يک محل جمع کند و تمامي اعضاء مي توانند مسائل مرتبط با خودرهاي خود را از طريق آن پيگيري کنند.
تقي زاده افزود: همچنين راه اندازي موزه خودرو را نيز مي توان از اين طريق پيگيري کرد و البته اين انجمن مي تواند فعاليت هاي فرهنگي و علمي بسياري انجام دهد. همچنين از اين طريق مي توان استعداد هاي جوان را جذب کرد و با فعال کردن خلاقيت ها،تکنولوژي ارتقاء مييابد.
وي ياد آور شد: با تشکيل باشگاهي در اين انجمن و راه اندازي کتابخانه ،نمايش فيلم و .... نتايج بسيار خوبي به دست مي آيد. رشد صنعت خورو زماني حاصل مي شود که کودکان و نوجوانان از سنين پايين با اين موضوع آشنا شوند.
مدير عامل کانون جهانگردي اظهار داشت: در اين صورت است که استعدادها در جشنواره هاي مختلف کشف مي شود و از آنها مي توان به خوبي در سال هاي آينده استفاده کرد.
تقي زاده با تاکيد بر انجام فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي در موزه ها خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در موزه ها فقط اشياء تاريخي را نشان مي دهيم ولي بايد شرايط در موزها تغيير يابد و فعاليت هاي مختلف فرهنگي،اجتماعي و علمي در اينگونه اماکن انجام شود.
وي ضمن تشکر از همکاري هاي پليس راهنمايي و رانندگي ياد آور شد:کانون جهانگردي و اتومبيلراني با توجه به وظيفه خاص خود کار گروه فني خوروهاي کلاسيک را تشکيل داد تا با همکاري ساير دستگاه هاي مرتبط آئين نامه لازم تدوين شود.
مدير عامل کانون جهانگردي گفت: همانطور که آثار تاريخي ثبت مي شوند لازم بود که خوروهاي قديمي نيز شناسايي شوند. از زمان اسقاط خوروهاي فرسوده براي مالکان اين خودروها سر در گمي بوجود آمده بود و ضرورت داشت که مشکل مالکان را برطرف کنيم.
کار گروه فني خودروهاي کلاسيک و تاريخي، آئين نامه اي را براي خودروهاي قديمي تدوين کرده و بزودي اين آئين نامه ابلاغ و اجرايي مي شود.
دراين کارگروه سرهنگ ضياالديني و رستمي به نمايندگي پليس راهنمايي و رانندگي،مهندس گلشن از سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري،دکتر صالح خو از فدراسيون اتومبيل راني و عضو کميته کلاسيک FIA،مهندس جواهري از بنياد مستضعفان و يار محمدي به نمايندگي کانون جهانگردي و اتومبيلراني حضور داشتند./115
انتهای پیام/