عشرت شايق در مورد ابداع روشهاي جديد در کارهاي شيشه گري بوهمياي اظهارداشت:ابتدا يک لايه يا روکش با رنگ شفاف سپس براي نمايان کردن بخش شيشهاي زيرين کريستال برروي آن حکاکي و کنده کاري مي شد.
وي اضافه کرد:دراين ظروف که به ظروف شيشهاي چند پوست يا لايه لايه معروف شد گاهي اوقات لايههاي متعددي به کار ميرفت (دو و سه پوسته ) و ظروف شيشهاي پس از فرايند حکاکي به رنگ آميزي(طلا کاري ) با طلا مزين ميشد .
به گفته مدير مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد؛ از آن پس بوهميا به عنوان يک توليد کننده جهاني ظروف شيشهاي تزئيني شناخته شد و محصولات آن در بسياري از انبارهاي اروپا و بازارهاي قاهره، قسطنطنيه و يا کازابلانکا به فروش ميرفت.
وي با اشاره به اينکه متأسفانه بسياري از هنرمندان چيره دست بوهميايي براي جستجوي شغل جديددر وين و باواريا، بوهم را ترک کردند اظهارداشت:از جمله مخلوقات بوهم که در مجموعه موزههاي سعدآباد وجود دارند ميتوان به جامهاي سرشاخي کريستال سه پوست مطلا با نقاشي روي کريستالهاي رنگي، کاسه لالههاي تزئين شده با تصاويري از شمايل پادشاهان دورههاي مختلف قاجار (ناصرالدين شاه و غيره) اشاره کرد که بهطرز زيبايي شکوه و جلال يک تالار را افزودهاند.
شايق با بيان اينکه کاسه لالههايي با ظرافت بسيار بر روي کريستال ظريف، صورتکهاي نقاشي و قلمگيري شده و اسليميهاي درهم تنيده تمام بخشهاي آن را پوشانيده است تصريح کرد: سفارشهاي پذيرفته شده از دوران صفوي و قاجار از ايران به چک و اسلواکي بسيار بوده و بيشتر سفارشها با انتخاب موتيفهاي عجين شده در هنر ايراني است./118
انتهای پیام/