وي با اشاره به دو جلسه جداگانه کميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي مجلس با رئيس جمهور و رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: در اين جلسات دکتر محمود احمدي نژاد و علي لاريجاني بر تفاهم مشترک دولت و مجلس برسر لايحه هدفمندکردن يارانه ها تاکيد کرده بودند که در جلسه دوشنبه هفته جاري اين کميسيون نيز اين نظرات موثر واقع شد.
وي ادامه داد: در جلسه دوشنبه کميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي با تجديدنظر در برخي مصوبات اين کميسيون، سرانجام ديدگاه هاي دولت و مجلس به هم نزديک شد و طرفين نيز به توافق رسيدند.
فرزين پرداخت يارانه نقدي به تعداد دهکها را از اختلافات گذشته دولت و مجلس عنوان کرد و گفت: کميسيون ويژه مجلس با تجديد نظر در مصوبه قبلي خود، مقرر کرد به جاي دو دهک، پنج دهک يارانه نقدي دريافت کنند، ضمن اينکه قرار است اين موضوع به صورت تدريجي و تا پايان برنامه پنجم به نظام جامع تامين اجتماعي تغيير يابد که اين پيشنهاد مورد قبول دولت نيز بود.
سخنگوي کارگروه تحول اقتصادي دولت به نظام قيمت گذاري حاملهاي انرژي اشاره کرد و خبرداد: در جلسه روز دوشنبه هفته جاري کميسيون ويژه مجلس پيشنهاد حذف جدول قيمت گذاري حاملهاي انرژي مطرح شد که با دوسوم آرا مورد تصويب قرار گرفت.
کميسيون ويژه مجلس در مصوبه قبلي خود مقرر کرده بود دولت قيمت حامل هاي انرژي را در سال مطابق جدولي که اين کميسيون مصوب کرده است، تهيه کند. در اين جدول، قيمت حامل هاي انرژي و قيمت هاي تبعيضي آن تصويب شده است.
فرزين در عين حال گفت: کميسيون ويژه مجلس محدوديتي در اين بند اعمال کرده است که براساس آن، دولت بايد قيمت حامل ها را به گونه اي تعيين کند که درآمد حاصل از اين محل ساليانه بين 10 تا 20 هزار ميليارد تومان شود.
وي با اشاره به پيشنهاد قيمت گذاري گاز طبيعي در جلسه روز دوشنبه هفته جاري کميسيون ويژه مجلس گفت: بر همين اساس پيشنهاد شد به منظور تشويق سرمايه گذاران، قيمت گاز طبيعي براي خوراک واحدهاي صنعتي، پالايشي و پتروشيمي به ازاي هر متر مکعب براي مدت 10 سال حداقل 10 درصد زير ميانگين قيمت خوراک تحويلي به کشورهاي حاشيه خليج فارس تعيين شود که اين پيشنهاد با دوسوم آرا به تصويب رسيد.
سخنگوي کارگروه تحول اقتصادي دولت همچنين اعلام کرد شهرداري ها و دهداري ها نيز به بند( ج) ماده 6 لايحه هدفمندکردن يارانه ها که به اختصاص منابع به توليدکنندگان اختصاص دارد، افزوده شود تا اگر آنان از بابت اين موضوع زيان ديدند، مبالغي پرداخت شود.
به گفته وي، در ابتدا در ماده ششم لايحه آمده بود که 30 درصد منابع حاصل از اصلاح قيمت حاملهاي انرژي به توليدکنندگان اختصاص يابد که براساس مصوبه جديد کميسيون ويژه مجلس، کلمه \"حداقل\" نيز به اين ماده افزوده شد.
فرزين در ادامه گفت: پيشنهاد اتاق ايران براي پيش بيني تدوين آئين نامه اي براي نحوه هزينه کرد منابع مربوط به ماده ششم لايحه نيز در کميسيون ويژه مجلس به تصويب رسيد و مقرر شد در اين باره کارگروهي متشکل از وزراي اقتصاد، صنايع، کشاورزي، بازرگاني، نفت، نيرو و کشور و همچنين معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، روساي اتاق ايران و تعاون مرکزي تشکيل شود.
وي تصريح کرد: دولت در لايحه در نظر گرفته بود که سرانه يارانه نان اقشار روستايي 20 درصد سرانه اقشار شهري باشد که کميسيون ويژه مجلس تصويب کرد به اين بند لايحه نيز عبارت \" و شهرهاي زير 10 هزار نفر\" بعد از اقشار روستايي افزوده شود.
سخنگوي کارگروه تحول اقتصادي در پايان ابراز اميدواري کرد مصوبات اخير کميسيون ويژه مجلس درباره لايحه هدفمندکردن يارانه ها در صحن علني به تصويب برسد تا دولت در اجرا دچار مشکل نشود.
پايان رسيدگي به لايحه هدفمندکردن يارانهها
در همين حال سخنگوي کميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي مجلس نيز از اتمام رسيدگي به لايحه هدفمندکردن يارانهها خبر داد و گفت: احتمالا لايحه هدفمندکردن يارانهها هفته آينده در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
کاظم دلخوش با اشاره به جلسه کميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي مجلس گفت: ديروز آخرين جلسه کميسيون ويژه در رسيدگي به هدفمندکردن يارانهها با حضور اعضاي کميسيون ويژه، اعضاي کارگروه تحول اقتصادي دولت، وزيرامور اقتصادي ودارائي، کارشناسان مرکز پژوهشهاي اسلامي مجلس، نمايندگان وزارت نفت براي اعمال تغييراتي که در جلسه قبل با رييس جمهور مطرح شده بود، برگزار شد و با دو سوم راي در کميسيون به تصويب رسيد.
وي با اشاره به تغييرات اعمال شده در لايحه خاطرنشان کرد: بند الف ماده 5 به پرداخت نقدي و غيرنقدي به دو دهک ميپرداخت که طبق نظر دولت براي جامعه هدف، اصلاح به اين شکل انجام شد که پرداخت نقدي و غيرنقدي به پنج دهک در آغاز فوري اجرا و تغيير تدريجي آن در برقراري نظام تامين اجتماعي باشد.
نماينده صومعهسرا با اشاره به تغييرات اعمال شده در جدول تعيين قيمتها، تصريح کرد: کميسيون ويژه در ابتداي کار و براي اول دوره، قيمت حاملهاي انرژي را طي جدولي مشخص کرده بود که جدول تعيين قيمت ديروز حذف شد تا دولت در اين زمينه مختار باشد. بنابراين به جاي جدول تعيين قيمتها، ميزان درآمد با مبلغ 10 هزار ميليارد تومان به عنوان پايه و کف در حداقل، و حداکثر تا 20 هزار ميليارد تومان تعيين شد، يعني دولت ميتواند فقط بين 10 هزار تا 20 هزار ميليارد تومان براي پايه، درآمد حاصل کند.
به گفته دلخوش ،کميسيون ويژه براي ماده يک نيز جايگزين تعيين کرده است تا تشخيص سرمايهگذاري و قيمت گاز طبيعي براي خوراک واحدهاي صنعتي، پالايشي و پتروشيمي به ازاي هر متر مکعب براي مدت حداقل 10 سال پس از تصويب اين قانون، حداقل 10 درصد زير ميانگين قيمت خوراک باقي کشورهاي منطقه خليج فارس به واحدهاي صنعتي، پالايشي و پتروشيمي آنها باشد.
وي با اشاره به بند ج ماده 6 اظهار کرد: براساس تغييرات اعمال شده شهرداريها و دهياريها را اضافه کرديم تا کمکي به شهرداريها و دهياريها شود؛ هم چنين تدوين آييننامه اجرايي در ماده 6 را با حضور نمايندگان وزارت امور اقتصادي و دارايي، معاونت برنامهريزي و امور راهبردي، وزارت صنايع و معادن، وزارت جهادکشاورزي، وزارت نيرو، وزارت بازرگاني و وزارت کشور داشتيم که با توجه به سياستهاي ابلاغي اصل 44 و ماده 91 براي اتاق بازرگاني، اتاق تعاون کشور و صنايع و معادن جايگاه مشخص کرديم.
سخنگوي کميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي مجلس به اصلاح جزو ب 5 نيز اشاره کرد و گفت: براساس اين تغيير هزينه مسکن، مقاوم سازي مسکن و اشتغال اضافه شد.
به گفته دلخوش، در بند دال ماده 6 نيز، گسترش و بهبود اضافه شده است. /100
انتهای پیام/